Monday 30 November 2009

Aidiladha 2009

10 Zulhijjah 1430H jatuh pada Jumaat, 27 November 2009. Ini merupakan kali ke-6 kami beraya diperantauan (termasuk raya Aidilfitri yer, hihihi). Juadah raya yang Ummi sediakan kali ni, mee rebus, nasi impit, kuah kacang, sate daging goreng dan rendang ayam (Agak mencabar juga nak masak bila anak-anak demam batuk selsema, huhuhu). Setelah Ayah pulang dari solat raya, kami makan bersama-sama sebelum keluar beraya ke rumah Unty Cahaya dan Unty Sha. Kali ni tak banyak rumah yang kami ziarah kerana ramai yang perlu ke Universiti melaksanakan tanggungjawab yang utama kami di sini.  Sebelah petang hanya menunggu di rumah menerima kunjungan rakan-rakan dan disebelah malam setelah tetamu pulang, kami bergegas ke rumah Unty Ros yang baru kehilangan Ayahanda tercinta di malam raya. Al-fatihah buat arwah Ayah Unty Ros.
Di pagi raya, sebelum keluar beraya, harus makan dahulu. Insyirah pun mahu disuap juga seperti Nuha :) (sebenarnya boleh jer suap sendiri sebelum ni)

Beraya di rumah Unty Sha (gambar dari kamera Unty Sha). Ummi bawa kamera tapi terlupa nak ambil gambar walau sekeping, huhuhu. Gambar yang Ayah berbaju coklat tu, semasa NMC nya sambutan pada keesokannya, Sabtu. Hari kedua raya tu memang Ummi tak masak seharian. Sambutan raya NMC diadakan secara potluck pada sebelah pagi. Ummi bawa nasi impit, kuah kacang dan rendang ayam (memang masak lebih malam raya tu untuk bawa ke dewan).

Kemudian pulang ke rumah solat dan keluar semula beraya ke rumah Unty Mas, Unty Zana, Unty Farah dan Unty Fae. Ahad keesokannya, kami menjemput sebahagian rakan-rakan yang belum bertandang ke rumah. Menu hari Ahad hanyalah laksa utara, agar-agar bodo dan bread stick cicah coklat (pertama kali guna choclate fountain) :)

Begitulah cerita Aidiladha kami kali ini.

Salam Aidiladha dari Insyirah sekeluarga.

No comments: