Friday, 23 December 2011

Alhamdulillah, selesai sudah

Tahniah buat suami tercinta yang telah selamat menjalani vivanya hari ini, 23 Dec 2011. Viva yang bermula jam 9.30 pagi (5.30 petang waktu Malaysia) dan berakhir jam 11.45 pagi (7.45 petang waktu Malaysia). Alhamdulillah, Allah maha Mendengar doa hambaNya. Juga bersyukur kerana Allah memberi kesempatan buatnya untuk bersolat Jumaat di Masjid Portland di Universiti yang menjadi kegemarannya sepanjang hidup kami di bumi Robin Hood. 

Ummi menerima panggilan pada jam 8 malam (waktu Malaysia) ketika sedang membaca Al-Quran tetapi terputus kerana line yang kurang memuaskan. Hati mula berdebar-debar menanti panggilannya. Akhirnya, menerima panggilan kembali pada jam 8.10 malam dan mendengar perkhabaran gembira dari suami tercinta. Alhamdulillah, terima kasih ya Allah :) Lega kami kerana bebas daripada hutang dengan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT). Namun perlu diingatkan agar kejayaan ini dapat dimanfaatkan bersama untuk orang ramai. "Erti hidup pada memberi" seperti tagline saifulislam.com. Berilah sebanyak mungkin kepada mereka yang memerlukan.

Tahniah Ayah! Semoga kejayaan ini mendekatkan lagi diri kita kepadaNya. Jam 2 petang ini, pemeriksa akan memberitahu pembetulan yang perlu dibuat. Semoga tidak banyak yang perlu diperbetulkan. Apa pun alhamdulillah, Allah memudahkan urusan vivanya. Semoga Allah memudahkan urusannya seterusnya sehingga selesai dan pulang ke Malaysia dengan selamat.

Thursday, 15 December 2011

Kembali membawa kereta

Setelah beberapa tahun bercuti daripada kerja, selama itulah juga saya bercuti daripada membawa kereta. Lesen yang telah dibarukan juga hilang entah ke mana. Yang tinggal hanyalah lesen asal yang sekali dengan gambar tu. Pagi tadi pertama kali memegang stereng kereta kembali kerana minggu hadapan suami telah tiada untuk tempoh masa lebih kurang 2 minggu.  Hendak taknak perlu belajar membawa kereta sendiri dan menguruskan anak-anak sendirian. Semoga Allah memudahkan setiap urusan dan memberi kejayaan buat suami tercinta.

Tuesday, 13 December 2011

Kontena

Alhamdulillah kontena selamat tiba di perkarangan rumah kami di Taman Ilmu, Nibong tebal pada 7 Disember 2011 (Rabu), jam 11.30 pagi. Kontena telah tiba di pelabuhan Pulau Pinang sejak hari Sabtu (3 Disember 2011)  lagi pada jam 7.30 malam dan ditarik ke bahagian pemeriksaan pada hari Isnin petang. Jadual pemeriksaan bersama kastam (joint inspection) pada awalnya pada jam 10.30 pagi Selasa, tetapi telah ditunda ke jam 2.30 petang kerana pegawai kastam yang bertugas pada waktu pagi tu agak terperinci orangnya (selalu periksa 100% barang berdasarkan pengalaman ejen yang menguruskan kontena kami). Kami hanya menerima cadangan ejen yang berpengalaman yang ingin menundanya ke petang hari. Alhamdulillah pemeriksaan berjalan lancar dan tiada sebarang masalah. Pegawai kastam hanya bertanyakan sama ada kami membawa balik "souvenir" dalam kontena ini atau tidak.


Kontena dibenarkan berada di pelabuhan selama 5 hari sahaja untuk mengelakkan sebarang bayaran dikenakan. Kami mengambil keputusan untuk menarik kontena tersebut ke rumah kami pada hari yang ke-5 bersamaan dengan 11 Muharram / 7 Disember kerana ingin mengambil peluang berpuasa sunat pada hari 9 dan 10 Muharram.


Alhamdulillah setelah 2 jam (11.30 pagi - 1.30 petang), proses mengangkat barang keluar dari kontena selesai. Terima kasih kepada mereka yang sudi menghulurkan bantuan bersama-sama mengangkat barang-barang tersebut. Proses mengangkat barang keluar dari kontena lebih cepat berbanding menyusunnya ke dalam kontena walaupun dengan bilangan tenaga kerja yang kecil. Ini kerana ruang rumah yang lebih luas berbanding ruang di dalam kontena yang memerlukan penyusunan yang teliti bagi mempastikan semua barang muat untuk dibawa pulang. Ummi sempat menyediakan sarapan pagi dan makan tengah hari untuk mereka yang membantu mengangkat barang-barang tersebut. Menu yang dimasak hanyalah kuey teow kerang (sarapan pagi) dan nasi ayam (tengahari).


Secara keseluruhan, kami berpuas hati dengan perkhidmatan Arcadia Freight Services Ltd (di UK) dan juga ejen yang dicadangkannya di Malaysia, Bumizara Sdn Bhd. Bumizara sentiasa memberitahu berita terkini berkenaan jangkaan waktu ketibaan kontena kami di pelabuhan Penang. Pada asalnya jangkaan tiba antara 6 - 10 Disember 2011. Kemudian ditukar kepada 6 - 13 Disember 2011 (lagi lewat). Berita terkini, kontena kami tiba di pelabuhan di pelabuhan pada hari Sabtu 3 Disember 2011 (lebih awal dari jangkaan :)

Thursday, 1 December 2011

Bangunlah solat Subuh

Ibnu Mas‘ud r.a meriwayatkan telah diceritakan kepada Rasulullah SAW berkenaan dengan seorang lelaki yang tidur di malam hari sehingga terlajak waktu Subuh, maka baginda SAW bersabda:
“Lelaki tersebut telah dikencing oleh syaitan di telinganya atau kedua telinga. ” (HR Imam Al-Bukhari)

Menurut Imam Al-Qurtubi, kencing syaitan di sini adalah hakiki dan bukan hanya simbolik. Iaitu kita akan mampu mengenali mereka yang tidak bangun untuk mengejakan solat Subuh dengan kemuraman dan kekusutan wajahnya di pagi hari serta kehilangan cahaya dan seri.

Syaitan sentiasa cuba menghalang orang yang beriman untuk mendapatkan kelebihan di waktu Subuh dengan menghalangnya daripada bangun tidur. Nabi SAW bersabda:
“Syaitan mengikat/membelenggu tengkuk di kalangan kamu yang tidur dengan tiga ikatan. Dia memukul di atas ketiga-tiga ikatan (sambil berkata): Malam masih panjang, teruskan tidur! Jika dia bangun lalu berzikir menyebut nama Allah Taala maka terungkailah satu ikatan, jika dia berwudhuk terungkailah ikatan berikutnya dan jika dia solat maka terungkailah semua ikatan. Maka pagi itu dia akan cergas dan baik jiwanya, jika tidak dia akan berpagi dalam keadaan jelek dan malas. ” (HR Al-Bukhari)

Inilah ujian yang perit namun mereka yang benar-benar beriman akan mampu melaksanakannya. Nilai yang tertinggi akan diberikan kepada mereka yang istiqamah melakukannya pada awal waktu dan secara berjemaah dan ini bukanlah sesuatu yang mustahil.

Artikel penuh sila ke sini. Semoga bermanfaat.

Gigi ke-2 Spongebob :)

Sejak balik Malaysia ini, sudah beberapa kali Ahmad demam. Kelmarin si Kakak Nuha baru sembuh dari demam sehingga tidak ke nursery dan semalam petang masa ambil Ahmad dari Nursery, pengasuhnya beritahu yang Ahmad pula demam. Dia perasan badan Ahmad panas masa tengahari selepas Ahmad bangun dari tidur. Katanya selalu aktif jer selepas bangun tidur, tapi semalam lembik sahaja. Macam lari berganti-ganti pula, passing baton. Selepas Nuha, sambung Ahmad pula. Harap-harap janganlah lepasni Insyirah pula demam.

Malam tadi juga baru perasan yang gigi ke-2 Ahmad hendak tumbuh di bahagian bawah. Gigi pertama tumbuh bahagian bawah masa Oktober lepas, masa Ayah dan Ummi tengah sibuk-sibuk bungkus barang nak bawa balik masuk kontena. Masa tu demam juga. Sekarang ini Ahmad semakin cergas panjat tangga rumah. Masa balik rumah Atuk Nenek hari tu baru pandai panjat satu anak tangga. Sekarang sudah semakin laju. Ahmad cukup suka main air. Ada satu pagi tu Ummi tengah ambil air sembahyang, laju je Ahmad merangkak ke bilik air main air. Habis lencun Ahmad dengan baju tidurnya.

Kini Ahmad sudah pandai tepuk tangan dan duduk sendiri selepas penat merangkak. Kalau dulu bila penat merangkak dia akan meniarap atau baring. Lagi 7 hari umurnya genap setahun. Cepatnya masa berlalu. Semoga Allah memberi kesihatan yang baik buat Ahmad dan menjadi anak yang cerdik, cerdas penyejuk hati kami sekeluarga.

Wednesday, 30 November 2011

Sorotan 30 hari di Malaysia :)

Pejam celik, pejam celik sudah 30 hari kami berada di bumi Malaya ini. Realiti kehidupan yang sebenar buat kami sekeluarga (di UK kehidupan ala-ala fantasi/ fairy tale :D). Alhamdulillah Allah memberi peluang untuk merasai menjadi suri di rumah selama 3 tahun. Seronok melihat anak-anak membesar di depan mata, bermain bersama mereka, menyusukan mereka selama mungkin. Kini, diriku bukan lagi surirumah sepenuh masa. Anak-anak semuanya di hantar ke taska dan tadika. Masa yang ada sekarang sangat mencemburui diri ini untuk menulis di blog kecil ini. Namun sebelum November melabuhkan tirainya, kugagahkan jua untuk menulis walau sebuah entri buat tatapan di masa hadapan, hehehe.

1 November 2011 (Selasa) - Kami tiba di Lapangan Terbang Pulau Pinang pada jam 10.10 malam (bertolak dari London Heathrow --> KLIA --> Pulau Pinang. Kami disambut oleh semua adik-beradik sebelah Ayah dan anak-anak menakan di lapangan terbang. Alhamdulillah, Allah izinkan kami untuk bersua kembali setelah 4 tahun sebulan tidak berjumpa. Buat masa ini, kami sekeluarga tinggal sendirian di rumah peninggalan arwah Mak Ayah di Lahar Kepar, Kepala Batas, Pulau Pinang.

2 November 2011 (Rabu) - Seawal 8 pagi waktu Malaysia (UK jam 1 pagi) anak-anak telah dikejut bangun dari tidur untuk mengikut Ayah & Umminya melapor diri di USM Kampus Kejuruteraan dan melihat rumah yang bakal disewa. Ummi dan Ayah melapor diri di bahagian pendaftar di PPK Mekanik dan memohon cuti seminggu untuk pulang ke Johor. Pengalaman pertama Insyirah dan Nuha menaiki kereta tanpa "carseat" dan duduk sendirian di belakang memeningkan kepala Ummi dan Ayah. Kedua-duanya menangis sebab takut jatuh. Macam-macam perkataan keluar dari mulut mereka, "this car wobbly-wobbly", "Ayah's drive too fast", I'm scared etc. Nuha menangis-nangis sambil memegang "seat" kerusi dengan kedua-dua belah tangannya. Riak wajah mereka berdua masing-masing memang dalam ketakutan yang amat sangat. Ahmad seorang yang lena di dalam "carseat" nya. Akhirnya Nuha terpaksa di bawa ke bahagian hadapan dan duduk bersama Ummi barulah tangisannya berhenti, huhuhu.

3 November 2011 (Khamis) - Ummi membuat kad perubatan dan kad staf di jabatan pendaftar, memohon komputer baru dan mendapatkan kembali password email USM di Pusat Pengetahuan Komunikasi & Teknologi. Pagi itu, kami menerima mesej dari adik Ummi menyatakan Atuk dalam keadaan tenat. Kami merancang-rancang sama ada mahu pulang ke Johor atau tidak kerana rancangan awal hendak pulang ke Johor pada hari Selasa, selepas hari raya haji. Apabila Abah Ummi menelefon mengatakan arwah Wak telah meninggal dunia (lebih kurang jam 12.40 tengah malam), Ayah terus bergegas ke rumah Mak Ndak untuk melihat  tiket kapal terbang online. Ayah terus membeli tiket kapal terbang untuk pulang ke Johor untuk melihat Arwah buat kali terakhir. 

4 November 2011 (Jumaat) - Kami bertolak dari Lahar Kepar jam 5 pagi dan tiba di Lapangan Terbang Pulau Pinang di Bayan Lepas pada jam 6 pagi. Kapal terbang bertolak pada jam 6.55 pagi dan tiba di Lapangan terbang Senai, Johor pada jam 8 pagi. Kakak sulung dan Abang Ipar Ummi telah menunggu di Lapangan Terbang Senai untuk membawa kami pulang ke Pontian untuk melihat jenazah buat kali terakhir. Alhamdulillah kami tiba pada jam 9.30 pagi dan Allah mengizinkan untuk Ummi mengucup dahi arwah buat kali terakhir sebelum di bawa ke tanah perkuburan. Semoga Allah merahmati Arwah dan menempatkannya di kalangan orang-orang yang Soleh. Selepas Isyak, setelah kenduri tahlil selesai, barulah kami pulang ke rumah Mak Abah Ummi di Pengeli Timur, Kulai.

5 November 2011 (Sabtu) - Menolong Atuk Nenek memasak untuk juadah hari raya haji. Mak Long/Pak Long bergerak pulang ke Kedah pagi itu dan singgah di tol Bertam untuk mengambilkan passport kami anak beranak daripada Abang Zul (abang ipar kami). Kami terlupa hendak membawa sebarang pengenalan diri anak-anak dan mereka perlukan semasa kami hendak "check-in" masuk kapal terbang. Setelah buat rayuan, nasib baik mereka benarkan kami menaiki kapal terbang dengan syarat semasa penerbangan balik WAJIB tunjukkan pengenalan diri anak-anak.

6 November 2011 (Ahad) - Meraikan Hari raya AidilAdha di rumah Atuk Nenek di Johor setelah 4 kali raya haji diraikan di UK. Kita hanya mampu merancang, namun Allah lah yang sebaik-baik perancang. Sesungguhnya rancangan Allah adalah yang terbaik. Selesai sembahyang raya, kami bertolak pulang ke kampung di Pontian dan menghadiri kenduri tahlil sekali lagi. Anak-anak masih belum dapat menyesuaikan diri mereka di mana Nuha asyik hendak berkepit dengan Ayah dan Insyirah pula asyik hendak berkepit dengan Ummi. Insyirah asyik menarik baju Ummi sahaja dan menyukarkan Ummi untuk menolong orang di dapur. Dalam Ummi dok geram-geram dengan perangai Insyirah, tiba-tiba Acu (adik bongsu Ummi) berkata "Haip", bergurau memarahi Insyirah. Tiba-tiba Insyirah menangis tersedu sedan dan macam-maca perkataan yang keluar dari mulutnya yang tidak di sangka-sangka. "Insyirah nak balik Insyirah's house". "Insyirah tak suka Malaysia". "Insyirah don't like nenek house". "Insyirah nak balik Insyirah's house". "Insyirah tak nak Malaysia". "Insyirah nak toys Insyirah". "Insyirah nak barbie Insyirah" etc. Sampaikan Ummi dan Acu nya pun turut sama meleleh air mata melihat Insyirah menangis, hahaha. Selesai kenduri tahlil, kami pergi beraya ke rumah sanak saudara. Dapatlah merasa burasak, paklo, asam pedas ikan parang dll :D 

7 November 2011 (Isnin) - Pergi jalan-jalan sekejap di Kluang Mall sebelum pulangkan kereta pada Mak Ngah Ani. Selepas tu singgah sebentar rumah Mak Tam/Pak Tam (adik lelaki Ummi) di Parit Raja Batu Pahat dan kemudian ke rumah Mak Ngah/Pak Ngah (Kakak Ummi) di Kulai untuk pulangkan keretanya. Kami pulang ke Pengeli bersama Atuk yang telah sedia menunggu kami di rumah Mak Ngah Ani :D

8 November 2011 (Selasa) - Mak Long/Paklong sempat singgah di tol air keruh dalam perjalanannya pulang ke Air Hitam dari Kedah untuk mengambilkan beras 2 kampit yang kami tumpangkan di kontena rakan kami yang telah tiba di Seremban pagi itu. Kami menukar tiket kapal terbang untuk pulang ke Penang daripada hari Khamis kepada hari Ahad kerana Atuk dan Nenek hendak buat kenduri pada hari Sabtu, 12 November 2011.

9 - 11 November 2011 (Rabu - Jumaat) - Duduk di rumah Atuk Nenek sahaja sambil menolong mereka mengemas rumah. 

12 November 2011 (Sabtu) - Kenduri Aqiqah Ahmad Mujahid, Farihin, Izuan dan Aini (seekor lembu), majlis khatam Al-quran kakak Iqah dan bacaan yassin perempuan (petang) dan yassin dan tahlil lelaki (malam). 

13 Novermber 2011 (Ahad) - Seawal 6.30 pagi kami telah bergerak ke Lapangan Terbang Senai untuk pulang ke Penang. Penerbangan bertolak pulang pada jam 8.00 pagi dan tiba pada jam 9.30 pagi. Mak Ndak/Pak Ndak mengambil kami di lapangan terbang. Dalam perjalanan pulang sempat singgah di Jusco Bukit Mertajam. Anak-anak seronok sangat bermain di situ dan sempat masuk ke Petrosains. Insyirah dan sepupunya sempat masuk pertandingan mewarna yang dianjurkan oleh pihak Petrosains. 

14 November 2011 (Isnin) - Hari ini sepatutnya hari pertama anak-anak ke taska dan tadika. Tetapi disebabkan Umminya kurang sihat, anak-anak hanya duduk di rumah di Lahar Kepar bersama Ummi. Ayah seorang yang pergi ke tempat kerja dan mengambil kunci rumah sewa. Nasib baik hari ini Umminya memang cuti. Ingat selepas hantar anak-anak ke nursery hendak membasuh rumah bersama-sama, namun hajat tidak kesampaian.

15 November 2011 (Selasa) - Hari pertama Insyirah ke Tadika Cinta Bistari dan Nuha & Ahmad ke Taska Cinta Bistari.Masing-masing semangat nak pergi ke sekolah masing-masing. Kami bertolak dari Lahar Kepar dan lagi 5 minit hendak sampai ke Taska dan tadika masing-masing bergaduh suruh hantar mereka dulu. "Ayah hantar kakak first" (Insyirah said). "Ayah hantar Nuha first, not kakak first" (Nuha said). Begitulah dok ulang-ulang sampai menangis-nangis. Walaupun tadika dan taska ini di bawah naungan yang sama, namun bangunannya berbeza-beza. Tadika hanya menerima kanak-kanak dari 4-6 tahun sahaja di mana taska pula hanya menerima kanak-kanak dari umur 1-3 tahun. Insyirah dan Ahmad tiada masalah untuk tinggal di Tadika dan Taska, cuma Nuha sahaja yang menangis bila hendak meninggalkannya dan mengambilnya dari Taska. Cikgunya memberitahu Nuha menangis sekejap-sekejap dan kadang-kadang bila dia teringat Ummi dan Ayahnya suaranya tidak keluar, hanya air mata sahaja meleleh mengingatkan Ummi dan Ayahnya. Bila mengambil mereka pulang, Insyirah dan Ahmad seronok, hanya Nuha yang menangis apabila nampak kelibat Ummi dan terus berlari memeluk Umminya. Nuha sangat menjaga adiknya dan tidak bagi peluang langsung untuk kanak-kanak lain menyentuh Ahmad atau pun memegang mainan Ahmad. Kemana sahaja cikgu membawa Ahmad, pasti Nuha hendak ikut. Memang Nuha menjaga amanat Ummi dan Ayah yang suruh dia menjaga adiknya :) Hari pertama berakhir dan bila ditanya apa yang dipelajari di sekolah, Insyirah menjawab yang dia belajar sembahyang (siap tunjukkan perbuatan solat), nyanyi ABC, belajar A for epal dan nengok TV. Nuha pula bila ditanya, dia menjawab yang dia belajar Alif, ba, taa. Sepanjang perjalanan pulang kami dari Nibong tebal ke Lahar Kepar, Nuha menyanyi alif ba taa sampai yaa. Ingatkan hanya menangis sepanjang hari sahaja, rupanya dia perhati juga apa yang orang lain buat. Itulah Nuha :) 

16 Novermber 2011 (Rabu) - Selamat hari lahir Ayah! Ummi, Insyirah, Nuha & Ahmad sayang Ayah. Semoga Allah memberi kesihatan yang baik pada Ayah dan memberkati usia Ayah. Kasihan Ayah, di hari lahirnya perlu membasuh rumah sewa kami sendirian sebab Ummi terpaksa menjaga anak-anak yang tidak sihat. Hari ini Ummi terpaksa MC sebab anak-anak masing-masing tidak sihat. Ahmad demam panas dan Nuha & Insyirah terkena campak. Kami ke Klinik panel Dr Jammy untuk mengambil ubat demam dan Dr Jammy menyarankan untuk mengambil anti viral untuk mempercepatkan pengeluaran campak tersebut. Namun di kliniknya tiada anti viral tersebut. Kami mengambil anti viral untuk mencepatkan pengeluaran campak Nuha dan Insyirah di klinik Ho Paedtrician. Boleh tahan juga harga anti viral ini tetapi memandangkan cuti Ummi yang tidak banyak kami pejamkan mata sahaja mengambilnya. Kalau tidak siapalah yang nak jaga mereka kerana Taska dan tadika tidak membenarkan menghantar mereka ke sana. Baru sehari ke taska dan tadika  sudah cuti hingga hari Jumaat. Malamnya, kami menumpang bermalam di rumah rakan kami selang sebuah rumah dari rumah sewa kami.

17 November 2011 (Khamis) - Pagi-pagi lagi kereta comel kami meragam, alarm bunyi tidak berhenti. Ayah menelefon perodua Nibong Tebal dan mengikut arahan yang disarankan namun masih tidak berjaya memberhentikan alarmnya. Akhirnya pekerja perodua terpaksa datang ke rumah kami di Taman Ilmu. Kemudian kami pula ke perodua untuk servis kereta kami. Hari ini Ummi terpaksa EL kerana Ahmad masih demam panas. Hari ini hari pertama kami menginap di rumah sewa kami walaupun rumah tersebut serba kekurangan dan kosong sekosongnya. Kami hanya menggantungkan kain selimut menggantikan kain langsir yang masih belum dipasang di bilik tidur utama :) Kami tidak larat hendak berulang alik dari Lahar Kepar, Kepala batas ke USM Nibong Tebal setiap hari. Kalau berdua mungkin boleh tahan lagi, tetapi dengan 3 orang anak rasa macam nak pengsan apabila setiap pagi bersilat dan siapkan mereka :D

18 November 2011 (Jumaat) - Membawa anak-anak ke tempat kerja kerana mereka masih tidak sihat. Ayah terpaksa menjaga ketiga-tiga mereka kerana Ummi ada mesyuarat bersama guru-guru lain berkenaan opsyen tukar lantik guru. Petangnya kami ke Tadika untuk membayar deposit Tadika Insyirah untuk kemasukan tahun hadapan bagi mendapatkan potongan 20%.

19 November 2011 (Sabtu) - Sambung membasuh rumah yang masih belum selesai.

20 November 2011 (Ahad) - Pergi ke kenduri Aqiqah kawan di Taman Abdullah Fahim dan pulang ke Lahar Kepar

21 November 2011 (Isnin) - Hari kedua anak-anak ke Taska dan Tadika. Kami terpaksa juga menghantar mereka ke Taska dan Tadika kerana Ayah dan Umminya ada mesyuarat dengan Dekan Pusat Pengajian. Pada malam hari, tiba-tiba terdengar Insyirah mengajar Ahmad membaca doa penerang hati. Alhamdulillah, baru 2 hari pergi ke tadika, Insyirah sudah boleh membaca doa penerang hati, Allahummaftaha'laina....Nuha seperti biasa menangis kerana sudah 2 tahun lebih Nuha duduk berkepit dengan Umminya dan tiba-tiba kena duduk di Taska. Ahmad ok sahaja kerana dia tidak takut dengan orang. Cuma kasihan Ahmad terpaksa minum susu formula sepanjang di nursery kerana pam susu, botol semuanya masih di dalam kontena. Alhamdulillah Ahmad boleh minum susu formula dari botol. 

23 -24 November 2011 (Rabu- Khamis) - Bekerja seperti biasa.

25 November 2011 (Jumaat) - Ummi menandatangani borang opsyen tukar lantik guru (DG41) kepada pegawai penyelidik (Q41) setelah bermesyuarat dengan dekan pada jam 9 pagi tentang bidang kerja Ummi. Setakat ini, Ummi tidak perlu megajar, dan tidak perlu melanjutkan PhD. Bidang kerja sekarang menguruskan dokumentasi OBE dan penyelidikan dalam "engineering education". Semoga Allah memberkati pekerjaanku ini dan memudahkan segalanya. Malamnya menghadiri majlis ramah mesra di rumah sahabat yang merupakan pensyarah di PPK Mekanik juga.

26 November 2011 (Sabtu) - Menghadiri majlis kenduri kahwin di Dewan Lahar Kepar dan kenduri tahlil di rumah saudara. 

27 November 2011 (Ahad) - Selamat tahun baru Islam. Salam maal hijrah dari kami sekeluarga. Hari ini kami pergi ziarah ke rumah saudara mara di Lahar Kepar.

28 November 2011 (Isnin) -Dalam perjalanan pulang ke Nibong Tebal, kami singgah sekali lagi di Jusco Bukit Mertajam. Hari ini merupakan hari cuti umum. Hari ini juga Nuha demam panas.

29 November 2011 (Selasa) - Nuha masih belum sihat sepenuhnya dan hari ini Nuha tidak ke Taska tetapi mengikut Ummi ke pajabat. Hari ini Ummi bekerja seperti biasa. 

30 November 2011 (Rabu) - Hari ini genap 30 hari kami di Malaysia dan kami semakin menyesuaikan diri di sini. Anak-anak sering demam dan kulit mereka sangat sensitif menjadi cabaran kami sekeluarga. Pelbagai corak kulit-kulit mereka akibat daripada parut-parut kesan gigitan nyamuk, semut mahu pun campak :D Semoga mereka semakin kuat dan semakin serasi hidup di sini. Semoga Allah memudahkan urusan kami di sini. Alhamdulillah kami tidak lagi perlu berjaket bagai menahan kesejukan di bumi asing dan runsing dengan bil gas/elektrik yang melambung tinggi. Cumanya kini kami perlu menahan panahan terik mentari yang mengeluarkan peluh yang telah lama tidak keluar mencurah-curah selama 4 tahun lebih di sana. Harapannya semoga badan ini cepat menyesuaikan diri di sini. Setakat ini jarang memasak di rumah kerana keterbatasan masa dan barang yang kebanyakannya masih berada di dalam kontena :D Hanya beli lauk siap di cafe dan memasak nasi di rumah atau pun makan di kedai sahaja. Duit terasa macam air pengeluarannya, laju sahaja, hehehe :D

Saturday, 29 October 2011

Bukti penghantaran thesis

Percaya atau tidak, inilah rupa bukti penghantaran thesis yang dikeluarkan oleh University of Nottingham selepas pelajar menghantar thesis PhD nya :D Kami sangat memerlukan resit ini untuk membolehkan pihak USM menempah tiket kapal terbang untuk kami sekeluarga kerana selagi thesis tidak dihantar, pelajar tersebut tidak dibenarkan pulang ke tanah air tercinta :D Syarat ini mungkin digunakan hanya kepada pelajar skim "fellowship" bukan pegawai tetap USM.

Bukti thesis sudah dihantar :)

Disebabkan resit ini sangat "simple", suami perlu mendapatkan surat lain daripada penyelianya untuk mengesahkan beliau telah menghantar thesisnya bagi memudahkan proses ketika lapor diri :)

25 Oktober 2011, Selasa merupakan tarikh thesis dihantar namun kami masih belum mendapat tiket balik kerana 26 Oktober, hari Deepavali pula. Pejabat cuti :) Bersabar lagi menunggu hari Khamis untuk pastikan pihak USM dapat menempah tiket kami sekeluarga pada 31 Oktober 2011. Setelah menunggu tiada balasan email dari pihak USM, kami menelefon mereka, namun jawapan agak mengecewakan apabila dinyatakan pegawai yang dikehendaki untuk menandatangani dokumen untuk membolehkan tiket kami ditempah sedang cuti. Allahuakbar! Dalam kami sibuk bersembang-sembang suami isteri, sama ada dapat atau tidak tiket pulang pada 31 Oktober ini, kami peroleh email dari USM yang menyatakan tiket kami telah ditempah. Alhamdulillah, syukur.

Semoga perjalanan pulang kami ke Malaysia dipermudahkan olehNya. Oh ya, jangkaan tarikh viva juga sudah diperolehi semalam walau thesis masih belum sampai ke tangan "examiner". InsyaAllah pada 23 Disember 2011. Semoga Allah memudahkan segala urusan, amin.


Thursday, 27 October 2011

Order photobook secara online di UK & Malaysia

Sejak nak pulang ke tanah air ini, tiba-tiba rasa nak bukukan gambar-gambar kenangan sepanjang hidup di UK selama 4 tahun. Baru-baru ini dapat email ada promotion print 99 keping gambar dengan harga 99 pence dari snapfish.co.uk. Sebelum ini memang tak pernah pun print gambar sepanjang duduk Uk ini, simpan dalam portable hardisc je. Bila tahu promotion dari snapfish tu, gigih pilih gambar untuk print, hehehe. Lebih kurang RM5 untuk 99 keping gambar, murah sangat kan. Lepastu ada pula promotion 50% untuk buat photobook. Haritu dalam sibuk-sibuk membungkus barang nak balik Malaysia, sempat lagi curi-curi masa buat 2 photobook. Agak tensi juga nak menyiapkannya dalam jangka masa pendek nak kejar deadline, hehehe :) 

Harga photobook yang ditawarkan oleh snapfish.co.uk

Selain website snapfish tu, sebelum ini tahu photobox.co.uk juga selalu membuat promosi 50% untuk buat photobook. Baru ini ada sale 2 photobook untuk satu harga, tapi tak sempat nak buat sebab tiada masa nak ngadap komputer, pilih gambar dan design photobook camna yang kita nak. Ana pernah dapat free spiral photobook tahun lepas dari photobox. ni. Masa tu baru register dan dapat free photobook untuk setiap orang yang baru register. Kita cuma bayar harga pos sahaja. 

Harga photobook yang ditawarkan oleh photobox.co.uk

Penat jer dok kalut-kalut buat photobook kat sini (itu pun pilih yang ada sale 50% je:D), sebab katanya harga photobook di Malaysia agak mahal. Haritu baca kat blog kak Suzie yang dia buat photobook dengan harga RM88 untuk saiz photobook yang agak besar dari phototalkz.com.my. Harga RM88 tu harga masa promosi. Best-best, kiranya balik Malaysia nanti bolehlah sambung buat photobook dari phototalkz pula (jika ada sale). Iitupun jika ada masa lapang insyaAllah :)


Harga yang ditawarkan oleh phototalkz. 

Nota: Kalau buat photobook di UK, pada pendapat Ana kualiti kertas dari photobox lagi tebal berbanding snapfish :)

Selamat berphotobook:)

Tuesday, 25 October 2011

Selesai sudah

22 Oktober 2011, Sabtu, selamat sudah barang-barang kami masuk ke dalam kontena, bersedia untuk belayar pulang ke Malaysia :D Kontena tiba di rumah kami jam 8.30 pagi, awal setengah jam dari waktu yang dijanjikan (9 pagi) dan pintu kontena parking betul-betul di hadapan 142 Berridge Road. NG7 6HT, memudahkan proses pemunggahan.
Proses pemunggahan barang masuk ke dalam kontena bermula jam 9.30 pagi setelah sahabat-sahabat yang hadir selesai menjamah sarapan pagi yang disediakan. Menu sarapan pagi; roti canai, mee goreng, bihun goreng dan popia goreng beserta teh susu. Alhamdulillah, proses pemunggahan selesai tepat pada masanya pada jam 12 tengah hari. Kemudian, sahabat-sahabat dijamu dengan makan tengah hari seadanya. Menu makan tengah hari pula berupa nasi minyak, ayam masak merah, dalca, acar timun nenas, papadom dan air bandung. Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang menghulurkan bantuan, sudi berganding bahu membantu memuatkankan barang masuk ke dalam kontena, juga kepada kaum ibu yang sudi membantu menyediakan juadah sarapan pagi dan makan tengah hari.
Bergambar bersama rakan-rakan yang hadir setelah selesai dan lori kontena bersedia untuk bergerak ke pelabuhan. (Ada 3-4 orang yang telah pulang sehingga tidak sempat makan kerana masing-masing ada hal) 

Walaupun kesihatan anak-anak kurang baik sejak sebulan lalu sedikit sebanyak mengganggu proses pembungkusan barang, namun akhirnya segalanya berjaya di siapkan di saat-saat akhir sebelum kontena di kunci. Di kala diri sibuk mengemas dan membungkus barang-barang di saat-saat akhir, di ketika itu jugalah gigi Ahmad baru hendak tumbuh sehingga beliau demam panas. Insyirah dan Nuha juga silih berganti demam beserta batuk dan selsema akibat daripada perubahan cuaca dari musim panas ke musim luruh yang semakin sejuk. Terasa agak payah dan seakan tidak berdaya melaluinya, namun sesungguhnya Allah lebih mengetahui kemampuan seseorang itu. Alhamdulillah, kami dikurniakan sahabat-sahabat yang baik yang banyak membantu kami sebelum, semasa dan selepas proses pemunggahan berlangsung. Semoga Allah membalas budi baik rakan-rakan dan memudahkan segala urusan, juga beroleh kebahagiaan di dunia dan di akhirat.

Begitulah nikmat ukhuwah diperantauan yang sangat manis untuk dikenang. Walaupun ahli keluarga dan sanak saudara jauh di Malaysia, kita masih ada rakan-rakan seperjuangan yang boleh diharapkan untuk memberi pertolongan. Selainnya kepada Allah sahajalah kita berserah dan berdoa agar segalanya dipermudahkan.

Alhamdulillah, Allah memudahkan urusan. Walaupun cuaca agak sejuk tetapi alhamdulillah Allah memberikan sinar matahari tanpa hujan. Pintu kontena juga berjaya di parking betul-betul di hadapan pintu rumah seperti yang diharapkan. Yang paling tidak disangka-sangka, Ahmad tidak meragam walaupun beliau tidak menyusu sejak bangun daripada tidur seakan-akan faham Umminya sibuk ketika itu. Apabila Ahmad bangun daripada tidur, Ummi terus cuci mukanya dan memberikannya pisang di dalam "feeder" nya. Ahmad sarapan pagi sendirian. Kemudian bila rakan Ummi sampai, Ummi meminta pertolongan untuk beliau memegang Ahmad dan Ahmad tidur dipangkuaannya, kemudian diletakkan Ahmad di atas sofa. Alhamdulillah Ahmad tidur sangat lama sehinggalah orang nak mengangkat sofa tersebut. Keadaan yang jarang-jarang berlaku kerana selalunya bila Ahmad tidur sendirian pastinya tidak sampai sejam pun, melainkan ada Ummi disisinya ;)

Sekarang ini tengah menghitung hari untuk pulang ke Malaysia. Tiket belum dapat lagi dari USM kerana Ayah perlu menghantar thesisnya terlebih dahulu baru mereka boleh tempah tiket untuk kami. Kedua-dua supervisor Ayah telah bersetuju untuk membenarkan Ayah menghantar thesisnya. InsyaAllah mungkin esok atau lusa boleh diprint dan dihantar ke Universiti. Semoga segalanya dipermudahkan, amin.

Saturday, 15 October 2011

Anak-anak suka meniru gaya ibubapa

Kejadian di pagi hari semasa sarapan pagi. Bila rumah dah penuh dengan barang, di saat-saat akhir di bumi Nottingham ini, ruang depan sudah jadi ruang makan a.k.a ruang menonton tv a.k.a ruang melayari internet di komputer. All in one :D. Meja makan semua sudah habis dibungkus, bersedia untuk dimasukkan ke dalam kontena. Pinggan makan yang selalu digunakan pun semua sudah siap dibungkus. Tinggal yang tidak mahu di bawa pulang sahaja. 

Ummi letakkan mangkuk berisi cereal di atas meja telefon untuk Nuha. Insyirah dah warning Umminya jangan letak di situ mangkuk tu, nanti tumpah. Namun Ummi tidak menghiraukannya. Lepas Ummi menyuap Ahmad makan, Ummi suap Nuha pula. Tapi belum habis menyuap Nuha, Ummi ke dapur dan membiarkan Nuha menyuap dirinya sendiri. Tiba-tiba....

Insyirah: Ummi, Ummi, look! Nuha tumpah!. See Ummi, Insyirah said 2 times, don't put there, nanti tumpah. Kan dah tumpah. I said don't put there. (dengan muka yang garang, berkerut-kerut dahi. Bersungguh-sungguh menyesali perbuatan Ummi yang meletakkan mangkuk cereal di atas meja telefon!)

Ummi: Macam mana boleh tumpah ini Nuha? Salah Ummi ya kakak, Ummi tak dengar kakak cakap tadi ya? I'm sorry ok, Ummi tak buat lagi :D (Dalam hati, terkena baliklah pulak, selalu Umminya yang bising kalau letak cawan yang minum tak habis atas meja komputer sebab nanti tumpah. )

Umminya terkebil-kebil, geli hati dalam hati sambil mengelap cereal yang tumpah di atas lantai apabila kena bebel dengan anak sendiri. Dalam hati, macam kenal ja gaya Insyirah membebel kat Umminya tu ;)

Benarlah dalam riwayat Bukhari & Muslim, "Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci / bersih) maka ibubapalah yang akan menjadikannya yahudi, nasrani, mahupun majusi." Sesungguhnya anak yang baru dilahirkan belum memiliki pengetahuan apa-apa dan pendidikan ibubapa di rumahlah yang akan menentukan agama dan pandangan hidupnya. Malah cara/gaya pengajaran ibubapa juga akan menjadi ikutan si anak. Maka bersabarlah dalam mendidik anak-anak (peringatan untuk diri sendiri) dan janganlah kita berkata-kata kasar kepada mereka jika kita tidak mahu mereka berkata kasar kepada kita. Janganlah juga jadi seperti ibu ketam mengajar anaknya berjalan ;)

Wednesday, 12 October 2011

Doa perlindungan untuk anak-anak

Doa ini dibacakan oleh Nabi Muhammad SAW kepada cucunya, Hassan dan Hussain ketika mereka masih kecil agar mereka mendapat perlindungan dari Allah. Dalam video ini juga Ustaz Abdul Basith mengingatkan ibubapa agar menjauhi amalan pemakaian tangkal pada anak kerana amalan tersebut membawa kepada syirik. Selamat beramal.






Nota:
- Perkataan "U'iizukuma" dibacakan untuk 2 orang, dalam kes hadis Nabi SAW, baginda membaca doa berkenaan kepada Hassan dan Hussain.
- Sekiranya dibacakan kepada seorang budak lelaki, perkataan awal itu dibaca "U'iizuka".
- kalau dibaca kepada seorang perempuan dibaca "U'iizuki"
- Kalau lebih dari 2 orang, dibaca "U'iizukum"

Tuesday, 11 October 2011

2 tahun 5 bulan

Alhamdulillah, lagi 4 hari Nuha genap 2 tahun 5 bulan. Tantrumnya sudah mula berkurang sejak sebulan yang lalu. Ketika bulan puasa yang lalu, tantrumnya menjadi-jadi sampailah kami tidak tahu nak buat apa. Pernah suatu hari di awal pagi, Nuha terjaga dari tidur dan tiba-tiba menangis tidak tentu pasal. Semakin dipujuk semakin kuat tangisnya, apa lagi memarahinya. Lagi kuat tangisannya memecah hening subuh :) Sampaikan Ummi berkata kena sampuk apalah Nuha ini. Tapi si Ayah membalas sampuk apa pula di bulan puasa ini, hehehe. Ya tak ya juga :D

Ada rakan yang mengklasifikasikan tantrum Nuha ini sebagai 2nd child syndrom, sindrom yang ada pada anak nombor 2. Kalau katanya ya, yalah dan jika tidak, maka tidaklah. Kena jaga perasaannya betul-betul, tidak boleh silap sikit untuk mengelakkannya melepaskan tantrumnya. Itu pun kadang mengamuk juga tidak tentu pasal. Pernah kami pergi beraya dan Ayahnya keluar ikut pintu tepi rumah, Nuha menangis dan hendak keluar mengikut pintu depan. Untuk meredakan tangisnya, si Ayah dengan sabar masuk kembali ke dalam rumah dan keluar ikut pintu depan. Kalau ikutkan malas nak ikutkan sahaja katanya tetapi disebabkan berada di rumah orang dan tidak mahu Nuha melepaskan tantrumnya di situ, kami turuti juga. Jika di rumah bolehlah kami buat tidak tahu sahaja. Pernah di rumah tiba-tiba datang anginnya hendak Ummi mendukungnya turun tangga seperti Umminya mendukung Ahmad. Ummi meminta tolong Ayah mendukungnya turun namun Nuha menolak. Bila diminta Ummi, maka Ummilah walaupun Ayah sudah memujuk untuk mendukungnya turun. Sanggup Nuha tunggu di atas tidak turun hampir sejam sehinggalah Umminya mendukungnya turun, huhuhu. 

Sejak sebulan yang lalu, Nuha semakin ok sejak beliau pandai meluahkan keinginannya dan respon pada keadaan. Jika dahulu, Nuha agak pendiam dan banyak memerhati. Kini tidak lagi, malahan sudah boleh diharap untuk bermain dengan Ahmad :) Kami sangat gembira dengan peruabahannya kini. Tiada lagi menangis di pagi hari tidak tentu pasal. Malah sekarang ini juga sudah pandai mengawal tetikus komputer untuk bermain game di komputer. Celik mata sahaja minta dibukakan cbeebies show atau pun nickjr.  Sampaikan sekarang ini, Ummi pun susah nak mengadap komputer. Asyik "Nuha's turn" sahaja, huhuhu. Harap-harap bolehlah layari website cbeebies dan nickjr ini dari Malaysia nanti. Banyak yang Nuha belajar dari website ini.  Sekarang ini, Nuha sudah boleh buat ayat hingga 5 ke 6 perkataan satu ayat. "Mummy, I like this one. Ha (baca Nuha) don't like this. Why? It's not tasty. I can't hear it. I can't reach it. Macam-macam lagi. Suka tengok Nuha berlawan cakap dengan Insyirah. Bila budak baru belajar nak susun perkataan buat ayat, nampak comel jer bila bercakap, tambah dengan pelat-pelat sikit :D. Tak sangka  macam-macam ayat keluar dari mulut dia, hehehe.



Nuha bermain puzzle In the night garden :)

Kehadapan Nuha sayang. Mungkin bila Nuha sudah besar dan boleh baca cerita Nuha ini (jika blog ini masih ada), Nuha perlu tahu yang Ummi dan Ayah serta kakak dan adik sangat sayang pada Nuha. Walaupun Nuha suka nangis kuat-kuat, kami tetap sabar melayan karenah Nuha. Kakak Insyirah selalu mengalah dengan Nuha setiap kali bergaduh. Ummi dan Ayah siap pesan pada kakak agar main elok-elok dengan Nuha dan jangan bagi Nuha menangis. Kakak Insyirah sangat sabar melayan Nuha walaupun Nuha kadang suka buat kakak menangis. Setiap kali solat, Ummi doakan agar Allah lembutkan hati Nuha agar menjadi anak yang solehah yang berjaya di dunia dan di akhirat. 

Saturday, 8 October 2011

Steve Jobs in memory (1955-2011)

Dialog suami isteri di pagi hari 6 October 2011 :)
Suami : Steve Jobs meninggal. 
Isteri : Siapa Steve Jobs? (huhuhu)
Suami : Founder Apple.
Isteri : Oh tak tahu pun.

Seperti biasa si isteri melayari internet menggunakan sama ada Apple Safari browser atau windows explorer browser. Bila si isteri menekan Apple Safari Browser terus terpampang gambar ini.

Ayat pertama keluar dari mulut si isteri, oh ini ke Steve Jobs? Tiba-tiba si isteri terasa nak tahu lebih lanjut siapa Steve Jobs ini dan bagaimana beliau boleh menjadi CEO syarikat Apple dan Pixar Animation. Sebelum ini tidak pernah hendak ambil tahu pun. Si isteri menjumpai link youtube berkenaan ucapan Steve Jobs di Stanford University pada tahun 2005. Berkali-kali si isteri mendengar ucapannya ini dan ayat yang keluar dari mulut si isteri, alangkah bagusnya jika Steve Jobs ini seorang muslim. Dalam ucapannya ini mengandungi 3 kisah yang berlaku dalam kehidupannya: 1) Connecting the dots, 2) Love and loss, 3) Death




Dalam cerita pertama menceritakan kisah hidupnya sejak dalam kandungan, kemudian berhenti sekolah dan ambil kelas calighraphy. Beliau tidak pernah graduate dari mana-mana Universiti. "You can't connect the dots looking forward, you can only connect them looking backwards".


Dalam cerita kedua mengisahkan suka duka dalam kerjaya beliau, dipecat dari syarikat sendiri (Apple), kemudian buka syarikat baru Next dan Pixar dan kemudian masuk balik dalam Apple bila Apple beli Next. "Sometimes life's gonna hit you with the head with a brick, don't lose faith. The only way to do a great work is to love  what you do. If you haven't found it yet, KEEP LOOKING. DON'T SETTLE".


Cerita ketiganya mengisahkan tentang kematian. Beliau pernah disahkan menghidap kanser pankreas dan doktor memberitahu hanya boleh hidup 3-6 bulan sahaja. Tetapi setelah dibuat biopsy, sel kanser yang diambil dari pankreas beliau menunjukkan yang kansernya boleh disembuhkan melalui pembedahan. "Don't be trapped by dogma which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of others' opinion drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary. 


“Tetapi kematian adalah satu destinasi yang kita semua terpaksa tujui. Tidak ada orang yang akan terlepas daripada kematian. Dan itulah hakikatnya kerana kematian adalah ciptaan yang terbaik di dalam kehidupan. Ia adalah agen perubahan dalam kehidupan. Ia menghapuskan yang lama bagi membuka laluan kepada yang baru" - Steve Jobs -


Ajal maut, jodoh pertemuan semuanya telah ditentukan oleh Allah SWT, tidak awal atau lewat walau sesaat. Sehebat mana pun seseorang itu, bila tiba masanya akan pergi jua. Sesungguhnya Allahlah yang Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. 


"Carilah duniamu (bekerjalah kamu) seolah-olah engkau akan hidup selama-lamanya dan carilah akhiratmu (beramallah kamu) seolah-olah engkau akan mati esok hari" 
(Hadis Riwayat Ibnu Asahin)


"Orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati"
(Riwayat Ibnu Majah)


Akhirnya, si isteri tersebut mula mengenali Steve Jobs sedikit dihari kematiannya. Kata si suami, banyak ucapannya di youtubes dan selalunya kalau beliau beri ucapan pasti beliau akan memberikan outline ucapannya terlebih dahulu. 

Friday, 30 September 2011

Musim luruh yang PANAS

Sekarang ini sudah masuk musim luruh sepatutnya, tetapi minggu ini cuaca tersangatlah panas sampaikan kami perlukan kipas angin (macam summer pula) :D Kira training sebelum balik Malaysialah ni, hehehe. Cuaca agak tidak menentu musim luruh kali ini, minggu lepas dah sejuk tetapi minggu ini tiba-tiba panas terik pula. Alhamdulillah, kering semua baju-baju diampaian :)   

 Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa. Seperti yang dinyatakan berulang-ulang kali di dalam surah Ar-Rahman "Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?" 
Nota : Kalau tidak silap Ana, sepanjang 5 kali melalui musim luruh di bumi asing ini, inilah kali pertama merasai cuaca yang sangat panas seperti di musim panas. Kebiasaannya, ketika musim luruh, cuaca suram, kelam dan suhunya agak dingin ditambah dengan angin yang bertiup menusuk ke tulang sumsum (hehehe) menggugurkan daun-daun daripada tangkai pokoknya :)

Thursday, 29 September 2011

Jamuan aidilfitri 2011

Hari ini sudah 2 Zulkaedah, tetapi cerita raya masih tak habis-habis, hehehe. Pada Syawal yang lalu, alhamdulillah, Allah memberi kesempatan kepada kami sekali lagi untuk mengajak rakan-rakan beraya ke rumah kami pada Sabtu minggu ke 3 Aidilfitri bersamaan dengan 17 September 2011.  Kali ini kami panggil seramai yang boleh kerana ini mungkin kali terakhir kami dapat menjemput rakan-rakan ke rumah sebelum kami membungkus semua pinggan mangkuk dan meja. Mohon maaf kepada yang terlupa untuk dijemput dan yang tidak perasan jemputan di "mukabuku". Terima kasih kepada semua yang sudi menghadirkan diri dan mohon maaf di atas segala kekurangan. 

Juadah utama yang disediakan pada hari tersebut ialah pasembor/mee rojak atas permintaan rakan-rakan yang tidak puas merasainya ketika projek ramadhan kami yang lalu. Menu sampingan nasi ayam dan sedikit sate. Ramai tetamu yang hadir menanyakan bagaimana Ana sempat memasak kesemua menu, huhuhu. Ana pun macam tidak percaya boleh sempat memasak kesemuanya disebabkan Ana ini jenis yang agak lambat bab-bab memasak ini. Namun di atas sokongan suami, berjaya juga Ana menyiapkan kesemuanya. Jemputan bermula dari jam 12 tengah hari hingga 3 petang untuk sesi pertama dan jam 3 petang hingga 7 petang untuk sesi kedua. Kami terpaksa membuat dua sesi kerana keadaan rumah yang kecil.

Oleh kerana jemputan bermula jam 12 tengah hari, tentunya tidak sempat jika pagi itu baru hendak memasak kesemuanya. Jam 9 malam Ana sudah masuk tidur untuk menidurkan anak-anak. Jam 1 pagi sudah bangun dan setelah selesai solat bermulalah misi memasak kuah sate. Sambil menunggu kuah sate siap, rebus keledek dan kisar untuk menyediakan kuah pasembor. Masa ini juga baru sempat nak cucuk sate kerana keadaan Ahmad yang kurang sihat 2-3 hari sebelumnya, huhuhu. Jam 3 pagi, Ahmad bangun pula hendak menyusu dan menyusukannya sambil Ana pun tidur sekali hingga jam 5 pagi. Kemudian bangun untuk solat Subuh dan memasak kuah pasembor pula. Lebih kurang jam 8 pagi baru siap kuah pasembor dan terus merebus ayam untuk nasi ayam. Fuhh, masa ini agak stress sebab Ahmad sudah menangis nak menyusu dan banyak lagi yang tidak siap. Rasa macam tak cukup tangan dan dengan keadaan dapur yang tidak muat untuk masak banyak-banyak periuk. Mana nak rebus spagethhi, goreng cucur untuk pasembor, goreng ayam, dan macam-macam lagi, huhuhu. Namun alhamdulillah, segalanya berjaya disiapkan, cuma tetamu tiba 10 minit awal terpaksa tolong kupaskan telur dan potong-potong. Terima kasih kepada adik-adik Medik :)
Gambar tengah & bawah: Antara menu yang disajikan dan kuah pasembor yang sedang mendidih atas dapur elektrik
Gambar atas: Gambar selepas majlis selesai. Insyirah tertidur keletihan :)




Antara tetamu yang sudi menghadirkan diri. Terima kasih semua. Terima kasih juga kepada suami dan rakan-rakan yang tolong pegangkan Ahmad kerana Umminya sibuk didapur :)

InsyaAllah selepas ini kita berkumpul di Malaysia pula. Tak tahulah masih ada kesempatan hendak masak sendiri nanti atau main order sahaja :D Alhamdulillah, Allah memberi kesempatan tinggal di bumi permaisuri ini dan secara tidak langsung mengubah diri dari yang tidak pandai masak kepada bolehlah memasak sikit-sikit walau masih diperingkat amatur :) Semoga ukhuwah yang terjalin kekal selamanya dan di dalam keberkatanNya, amin.

Wednesday, 28 September 2011

Ahmad mula merangkak & melambai tangan

Akhirnya, setelah hampir sebulan mengangkat bont*tnya, hari ini 27 September 2011, lebih kurang jam 5.40 petang (waktu UK) Ahmad sudah mula merangkak ke hadapan walaupun masih diperingkat amatur :) Kebiasaannya meniarap dan bergerak secara mengundur sahaja. Apa yang memaksa Ahmad merangkak ke hadapan? Semuanya disebabkan hendak pergi ke arah Ummi yang berada di bilik air yang sedang memandikan Insyirah dan Nuha, hehehe. 

Selain itu hari ini juga Ahmad sudah pandai meniru aksi melambai tangan. Jika di suruh babai, Ahmad akan melambai tangannya meniru aksi Ummi atau Ayah atau si kakak-kakak yang mengajarnya :)

Alhamdulillah, semoga Ahmad terus membesar sihat dan cergas seperti kanak-kanak lain dan menjadi anak soleh penyejuk hati kami sekeluarga, amin.

Setiap anak adalah unik dan mereka mempunyai carta tumbesarannya yang tersendiri. Jika Insyirah dahulu tidak merangkak, terus sahaja duduk, berdiri dan berjalan. Manakala Nuha pula mula merangkak di usia 8 bulan lebih tetapi sudah mula mengangkat bont*tnya sejak berusia 7 bulan. Ahmad pula mula merangkak di usia 9 bulan dan 19 hari :)

Tuesday, 27 September 2011

Perkembangan bayi 9 bulan

Ahmad sudah 9.5 bulan, Umminya baru berkesempatan hendak update perkembangannya pada 9 bulan, hihihi :) 

Perkembangan Ahmad yang terkini setakat ini:
1) Sudah mula angkat punggungnya untuk merangkak sejak 1 Syawal yang lalu.
2) Sudah pandai menjelajah sekitar ruang dan pelosok dengan meniarap dan bergerak secara mengundur :)
3) Sudah mula hendak bercakap tattattattatta
4) Sudah boleh duduk tanpa support
5) Sudah lebih pandai bermain. Suka masukkan blok ke dalam box dan kemudian membuangnya balik ke luar, huhuhu.
6) Suka menjatuhkan barang ke lantai dan meminta kita mengambilnya semula dan bila diambil dan diberikan kepadanya pasti akan dijatuhkan balik ke lantai. Proses ini berulang-ulang sampai Umminya letih melayan, huhuhu.
7) Sekarang ini asyik nak berkepit sahaja dengan Umminya dan sudah mula takut dengan sesetengah orang.
8) Sudah mula menolak untuk minum guna botol susu, huhuhu.
9) Sudah boleh menolak walkernya dengan bantuan :)
10) Sudah pandai menyakat kakak-kakaknya sehingga mereka menangis :D

Gambar sekitar Aidilfitri ketika berusia 9 bulan

Masa bulan puasa yang lepas, Ahmad senang sahaja minum susu atau air masak daripada botol susunya. Siap pandai pegang sendiri botolnya walau tidak diajar. Tetapi sekarang ini Ahmad tidak mahu minum daripada botol susunya, huhuhu. Jika diberikan botol, digigit-gigitnya sahaja puting botol tersebut dan bermain dengannya. Umminya sudah mula risau jika Ahmad tidak mahu minum menggunakan botol kerana tidak lama lagi Umminya akan mula bekerja.

Ahmad minum susu dan air masak menggunakan botol susu semasa bulan puasa yang lepas

Kids Learning Laptop

Semasa membelek gambar-gambar lama dalam pc komputer, terlihat video Insyirah sedang bermain dengan laptop princessnya. Antara laptop yang mereka ada, Ummi paling suka dengan laptop ini sebab yang ini lebih interactive dan keadaannya yang masih cantik. Tambahan pula dengan harganya yang murah, sebab itu Umminya sangat suka, hehehe. Nuha pun suka laptop ini. Mereka banyak belajar semasa bermain dengannya. Kalau Nuha yang main dengan laptop ini, bila cinderella menyoalnya pasti dia akan menjawab balik. Contohnya bila cinderella sebut, "shall we play games?", mesti dia jawab "yes" :D 

video

Kebanyakan mainan anak-anak kami perolehi daripada carboot sale yang mana keadaannya masih dalam keadaan baik dan harga yang sangat berpatutan. Sesekali ada juga beli yang baru jika terdapat sale :). Jika membeli di carboot sale, kebiasaannya ianya bergantung kepada nasib dan perlu datang awal kerana barang yang masih elok dengan harga yang murah selalunya cepat habis. Kalau datang lewat ke carboot, kebiasaannya harga untuk barang-barang yang elok keadaannya agak mahal, namun ianya bergantung kepada rezeki masing-masing. Jika membeli barang di carboot perlu bijak memilih dan berhati-hati kerana ada barang yang sudah tidak berfungsi tetapi masih dijual, huhuhu. Tetapi ada juga barang yang masih belum dipakai dan masih baru dijual di situ. Pernah juga mendapat baju anak-anak yang masih baru dan masih bertag dengan harga yang sangat murah, semurah 20 pence = RM 1:) Buku-buku juga sangat murah. Pastinya kami akan merindui kenangan bercarboot apabila sudah pulang ke Malaysia nanti :)

Monday, 26 September 2011

4 tahun sudah

Semalam, genap 4 tahun kami berada di bumi permaisuri ini. Masih segar dalam ingatan detik-detik ketibaan kami di Heathrow London pada jam 5.30 pagi, 25 September 2007 yang lalu. Pelbagai suka duka yang dilalui ditempuhi bersama sehingga saat ini. Perjalanan hidup di bumi Nottingham ini bakal sampai dipenghujungnya tidak lama lagi insyaAllah. Kini kami sedang sibuk mempersiapkan diri untuk pulang ke tanah air tercinta. Semoga Allah memudahkan segala urusan kami di sini dan selamat pulang ke Malaysia. Sesungguhnya Allahlah sebaik-baik perancang dan Maha Mengetahui segalanya.

Alangkah baiknya jika kita sentiasa mempersiapkan diri sebaik-baiknya untuk kehidupan di SANA yang kekal abadi.

Saturday, 24 September 2011

Minggu ke 2 Aidilfitri

Pada hari Sabtu, minggu ke-2 Aidilfitri yang lepas, kami dikunjungi rakan USM yang belajar di London yang tiba di rumah kami pada Sabtu tengah hari. Pada sebelah pagi yang sama juga Ayah menolong angkat barang masuk ke kontena rakan-rakan yang akan pulang ke Malaysia. Nampaknya semakin berkurangan lagi jumlah warga Malaysia di Nottingham ini. Pagi esok pun ada lagi upacara mengangkat barang masuk ke kontena dan giliran kami juga akan menyusul bulan depan insyaAllah, huhuhu.


Pada petang Sabtu kami membawa mereka berjalan-jalan sekitar bandar Nottingham dan keesokannya ke East Midland Designer Outlet :)

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke rumah kami dan semoga persahabatan yang terjalin kekal selamanya :)


Friday, 23 September 2011

Kisah di minggu pertama Aildilfitri 2011

Ada sanak saudara dan rakan taulan yang bertanya bagaimana sambutan perayaan diperantauan. Dulu pun sebelum sampai di bumi Nottingham ini, terfikir juga bagaimana sambutan raya di sini. Masa tu hanya terbayang keadaan raya yang serba ringkas tidak seperti di Malaysia. Tambah pula dengan lagu-lagu raya yang sedih tentang raya diperantauan, hanya suasana suram tentang gambaran hari raya di perantauan. Namun gambaran itu tidak tepat kerana suasana hari raya diperantauan bergantung kepada jumlah warga Malaysia yang berada di sesuatu tempat itu dan bagaimana mereka meraikannya. Alhamdulillah, ramai warga Malaysia di Nottingham sepanjang kami berada di sini dan hubungan sesama kami juga agak baik. Bagi Ana pengalaman setiap kali raya di sini agak menarik dengan aktiviti kunjung-mengunjung dan pada masa yang sama dapat merasai pelbagai jenis masakan :)

Pada hari raya pertama, buat pertama kalinya Ana tidak menyediakan rendang, nasi impit dan kuah kacang sepanjang berada di Nottingham. Ana hanya menyediakan laksa penang di pagi hari beserta kuih muih yang dipos dari Malaysia. Juadah itu juga yang kami hidangkan buat Kak Min sekeluarga yang berkunjung ke rumah kami sesudah solat aildilfitri di masjid yang berdekatan. Sesudah solat zohor kami memulakan aktiviti ziarah ke rumah rakan-rakan yang telah menjemput secara rasmi ke rumah mereka.

Juadah di hari raya pertama dan bergambar kenangan bersama keluarga Kak Min dan anak-anak jiran

Kunjungan pertama kami ke rumah Afdhal yang juga terletak di Forest Field. Kemudian kami pergi ke kawasan Radford, yang jauhnya lebih kurang 5 minit berkereta (kalau trafik lancar) untuk beraya ke rumah Kak Zana dan juga ke rumah Kak Haz. Baru 3 buah rumah, waktu sudah jam 6 petang dan kami solat Asar di rumah Kak Haz. Setelah itu, kami berkunjung ke rumah Kak Azie di Wilkinson Street, yang tidak jauh dari kawasan Forest Field. Kemudian pulang ke rumah untuk bersolat maghrib dan membersihkan anak-anak, hajatnya selepas itu hendak beraya lagi namun tidak kesampaian bila mana anak-anak sudah letih dan hendak tidur.

Di Rumah Afdhal, Kak Zana, Kak Haz dan Kak Azie.

Pada hari raya ke-2 kami menerima kunjungan daripada Kak Zehan sekeluarga dan Ana merebus laksa sekali lagi dan menjamu mereka. Insyirah dan Nuha gembira bila rakan sebaya datang beraya ke rumah. Sesudah zohor, kami memenuhi jemputan rakan-rakan untuk beraya ke rumah mereka. Antaranya rumah Kak Mashitah, Kak Nadira dan Kak Zehan. Semasa beraya, Elly yang juga kenalan USM turut mengajak beraya ke rumahnya. Kami ke rumah Elly sudah hampir maghrib dan kami bersolat di situ sahaja. Pada sebelah malam, kami berkunjung ke rumah Kak Zura dan kak Farizah. Kami tiba di rumah semula hampir jam 12 tengah malam. Kira rekod tiba di rumah selepas beraya kali ini agak awal berbanding tahun-tahun yang lalu yang menjangkau ke awal pagi :D    

Bergambar kenangan di rumah Kak Mashitah, Kak Nadira, Kak Zehan, Elly, Kak Zura dan Kak Farizah

Hari raya ke-3 tiba-tiba Ana rasa hendak masak-masak sikit. Memandangkan rumah kami yang semakin mengecil yang dipenuhi barang-barang, kami hanya memanggil sebahagian rakan-rakan terlebih dahulu berkunjung raya ke rumah. Menu hari itu hanyalah mee rebus (guna resepi kak Yati, jiran yang sudah kembali ke Malaysia :D)
Antara rakan yang berkunjung ke rumah di hari raya ke-3.

Pada hari raya ke-4 kami hanya beraya ke rumah kak Ani sekeluarga setelah menghantar Insyirah ke kelas mengaji.
Bergambar di rumah kak Ani bersama Kak Sherryn dan Kak Ary.

Pada hari raya ke-5, Sabtu kami menerima jemputan sarapan pagi raya di rumah Kak Fae. Kemudian kami memenuhi jemputan Kak Wan dan Hanna yang bergabung menganjurkan rumah terbuka di kawasan Lenton. Setelah itu kami pergi ke rumah terbuka adik-adik Medik di Dunkirk. Pelajar-pelajar Medik di tahun-tahun akhir tidak bercuti ketika ini walaupun pelajar undergrad lain sedang bercuti semester dan kebiasaannya mereka pulang ke Malaysia setiap kali cuti semester musim panas. Setelah solat zohor di rumah adik-adik Medik, kami meneruskan raya ke rumah Eda di Radford dan ke rumah Kak Nila di Forest Field.

Bergambar di rumah Kak Fae, Kak Wan-Hanna, Adik-adik Medik, Eda dan Kak Nila.

Hari raya ke-6, Nottingham Malaysian Community (NMC) menganjurkan majlis sambutan aidilfitri di Atrium, Jubilee campus, University of Nottingham. Sempat juga berkunjung ke rumah cikgu-cikgu mengaji Insyirah @ pelajar Medik tahun akhir di Dunkirk.

Sekitar majlis aidlifitri NMC di UoN

Bergambar ramai-ramai dalam The Atrium sebelum menjamu selera :)

Sekali lagi bergambar kenangan di penghujung majlis

Kesimpulannya, di mana pun kita berada kita sendirilah yang mencorakkan suasana raya itu. Yang paling penting, kita gembira di hari raya dan mengeratkan tali persaudaraan sesama kita. InsyaAllah semoga Allah memberi ganjaran kepada kita dalam mengeratkan silaturahim ini. 

Nota: 
Teringat coretan Dr MAZA tentang kelebihan ziarah saudara sesama muslim seperti yang dinyatakan dalam hadis berikut:
“Sesungguhnya muslim apabila menziarahi saudara muslimnya, maka dia sentiasa dalam khurfah syurga sehingga dia pulang”. Baginda ditanya: “Wahai Rasulullah! Apakah itu khurfah syurga?. Jawab baginda: “Memetik buahnya (dari syurga)”. (Riwayat Muslim).

Thursday, 22 September 2011

Projek Ramadhan 1432H

Sepanjang ramadhan yang lalu, ada rakan-rakan yang menjemput kami untuk berpuka puasa bersama-sama di rumah mereka. Terima kasih di atas jemputan tersebut dan semoga Allah memurahkan rezeki kalian dan mempermudahkan segala urusan kalian di dunia dan di akhirat. Kami juga teringin untuk menjemput rakan-rakan berpuka puasa bersama-sama di rumah namun memandangkan keadaan diri yang tidak berapa kuat dan cergas di bulan ramadhan yang lalu, kami tidak dapat berbuat demikian. Namun kami suami isteri mencari alternatif yang lain iaitu dengan memasak juadah berbuka puasa yang banyak dan diagih-agihkan kepada rakan-rakan sekeliling. Juadah yang sempat di masak oleh Ummi ialah pasembor a.k.a rojak mee :)

Pasembor / rojak mee Nottingham :)

Alangkah indahnya hidup jika dapat memberi kerana Yang Maha Esa, alhamdulillah :)

Wednesday, 21 September 2011

Baby highchair/booster seat

Ahmad suka duduk dikerusi makannya namun ada yang tidak puas hati :D

Muka orang yang tidak puas hati di belakang Ahmad, hehehe.

Seronok dapat duduk di booster ini. Senang hendak makan katanya. Jika tidak perlu angkat pinggan letak atas peha kerana kedudukan meja yang agak tinggi buat dirinya yang rendah :)

Nasib baik Nuha tidak berebut sama hendak duduk dikerusi ini. Harus cari lagi kerusi seperti ini. Best dan mudah untuk anak-anak duduk makan sekali semeja kerana boleh laras ketinggian kerusi :). Selain itu :-

-Mudah untuk membasuh tray makanan kerana tray boleh ditanggalkan.
-sesuai untuk bayi dari umur 6 bulan hingga berat 20kg
-Ada 3 ketinggian dan tray boleh dilaras untuk sesuaikan dengan saiz badan bayi
-Mudah untuk travel dan di bawa kemana sahaja

Sebelum ini guna folding high chair dan ikea high chair yang warna putih itu, dua-dua pun best. Tapi yang ini lebih suka sebab jimat ruang dan booster seat ini boleh letak atas kerusi makan. Anak-anak lebih mudah hendak duduk makan sekali dengan ibubapa semeja :)


Tuesday, 20 September 2011

Allergic Telur

Selain daripada allergic terhadap susu lembu dan antibiotik Flucloxacillin, Ahmad Mujahid allergic terhadap telur juga yang mana kami mula mengenalpastinya pada 28 Ogos 2011, jam 6.20 petang, 2 hari sebelum umat Islam menyambut hari raya aildilfitri 1432H. 

Semuanya bermula ketika Ummi sedang sibuk memasak didapur untuk juadah berbuka dan Ayah sedang bertadarus di masjid Madni. Untuk melekakan Ahmad bermain sendirian untuk membolehkan Ummi memasak didapur, Ummi meletakkan Ahmad di kerusi makannya dan memberikannya pelbagai struktur makanan untuk dipegangnya. Antaranya spagethhi, timun dan akhir sekali telur rebus yang masih belum dikupas kulitnya. Pada mulanya Ahmad hanya membelek-belek telur rebus tersebut dan kemudian menggolek-golekkan di atas meja makannya. Ummi leka didapur memasak dan tiba-tiba terdengar Ahmad menangis dan Ahmad menoleh ke arah Ummi di dapur. Alangkah terkejutnya apabila melihat mata kirinya bengkak dan mukanya naik merah-merah. Allahuakbar! Terus Ummi mengangkatnya dan menyusukannya untuk meredakan tangisnya. Tangannya asyik menggosok-gosok mukanya kerana kegatalan. Ummi melihat telur rebus yang diberikan telah dimakannya sedikit. Kulit-kulit bertaburan di atas meja dan lantai. Selepas tangisnya reda, Ummi terus memandikannya dan melumurkan krim ke seluruh badannya untuk mengurangkan kegatalannya. Alhamdulillah keesokan harinya matanya yang bengkak sudah surut walaupun tidur malamnya tidak lena kerana kegatalan.

Mata Ahmad terus naik bengkak mendadak hanya kerana sebiji telur rebus :D

Inilah telur yang dimakan Ahmad, huhuhu. Tidak tahu bagaimana Ahmad mengopek telur ini dan memakannya. Gigi sebatang pun belum ada lagi, huhuhu.

Tuesday, 13 September 2011

5 kali Aidilfitri bersama anak-anak

Tadi baru saja menyiapkan photobook. Sambil-sambil itu, terlihat gambar-gambar semasa sambutan Aidilfitri yang lepas. Sudah 5 kali kami beraya Aidilfitri sebagai ibu dan ayah dan kelima-limanya disambut di bumi Nottingham ini.

Sebagai rekod, kami telah menyambut 1 Syawal di Nottingham, UK  pada tarikh berikut:
  1. 1428H - 12 Oktober 2007
  2. 1429H - 29 September 2008
  3. 1430H - 20 September 2009
  4. 1431H - 10 September 2010
  5. 1432H - 30 Ogos 2011

Setelah lebih kurang 17 hari berada di bumi Nottingham dan juga ketika itu usia Insyirah baru 3 bulan setengah, kami telah menyambut Aidilfitri pertama di Nottingham pada hari Jumaat. Pertama kali beraya di perantauan dalam keadaan serba kekurangan dan masih dalam proses penyesuaian diri dengan pengajian, cuaca dan masyarakat sekeliling. Juga tidak dapat dilupakan, kami sekeluarga tertidur di pagi raya sehingga terlepas solat sunat Aidilfitri. Pada hari yang sama, Ayah Insyirah bersolat Jumaat di Masjid Karimia yang mana jemaahnya (majoritinya warga British berketurunan Pakistan) masih lagi berpuasa dan akan menyambut Syawal pada esok hari. Warga Malaysia di Nottingham beraya berdasarkan tarikh yang diumum oleh London Central Mosque. Majlis rasmi Aidilfitri warga Malaysian Nottingham Community telah dianjurkan pada hari raya kedua di Noel Street Leisure Centre.

Ketika Aidilfitri yang kedua bagi kami sekeluarga di Nottingham, kami diserikan dengan berita kehadiran cahaya mata kedua. Juga kali kedua beraya Aidilfitri di 106 Bradgate Road, NG7 6HJ, Nottingham. Ummi baru sahaja menyelesaikan pengajian MSc nya dengan menghantar dissertation pada 15 September 2008. Ummi juga telah memohon untuk bercuti tanpa gaji dan menangguhkan dulu hasratnya untuk menyambung pengajian PhD. Kami sekeluarga juga berpeluang menjadi host kepada warga baru Nottingham ketika itu. Aunty Ecah, guest kami, yang jadi jurugambar bagi gambar kami sekeluarga di bawah.


Aidilfitri ketiga kami diserikan dengan kehadiran Nuha yang ketika itu baru berusia 4 bulan. Raya warga Malaysia di Nottingham dimeriahkan dengan pelbagai rumah terbuka yang dianjurkan pada setiap minggu sepanjang Syawal. Setiap kawasan tempat tinggal warga Malaysia di Nottingham telah berpakat bersama-sama untuk menganjurkan majlis rumah terbuka masing-masing. Kami warga Forest Field turut menganjurkan majlis "dewan" terbuka Aidilfitri pada 3 Oktober 2009.


Aidilfitri keempat kami diserikan dengan 2 anak dara kami yang semakin membesar dan boleh bermain antara dua beradik ini. Ketika itu, Ummi Insyirah juga sedang mengandung sekitar 6 bulan. Walaupun bayi dalam kandungan disahkan menghadapi masalah exomphalos, tetapi kami bersyukur dan gembira kerana kami bakal diserikan dengan kehadiran hero pertama buat kami sekeluarga.

Pada tahun ini, kami telah menyambut Aidilfitri yang kelima di Nottingham pada 30 Ogos 2011 setelah berpuasa selama 29 hari. InsyaAllah, Aidilfitri kali ini merupakan yang terakhir buat kami sekeluarga sebelum berangkat pulang ke Malaysia untuk memulakan fasa hidup yang baru. Alhamdulillah, putera sulung kami, Ahmad Mujahid, juga semakin membesar dengan sihat dan ceria.

Sepanjang beraya di perantauan ini, kami rasa bersyukur dengan kehadiran rakan-rakan terutamanya warga Malaysia di Nottingham yang memeriahkan suasana hari raya kami di sini dengan hubungan yang rapat dan juga pelbagai sajian tradisi Malaysia. Semoga hubungan ini berterusan sepanjang hayat dan beroleh manfaat di akhirat. Tidak lupa juga, ucapan terima kasih buat sanak saudara dan sahabat handai di Malaysia yang  mengutus bungkusan kuih raya dan juga baju raya untuk kami sekeluarga :)