Saturday 29 December 2007

AidilAdha 2007 dan Majlis AidilAdha & Walimatulurus NMC

Alhamdulillah, AidilAdha telah disambut oleh warga Muslim di UK pada hari Rabu, 19 Disember 2007. Manakala di Malaysia, ianya disambut lewat sehari dari kami di sini. Bagi kami sekeluarga, ini merupakan perayaan Islam ke-2 di perantauan. Semasa Aidilfitri yang lepas, persiapan kami agak kelam kabut juga di sebabkan baru tiba di UK dan juga baru berpindah ke rumah sewa kami di sini. Sampaikan, solat sunat Aidilfitri pun ayah Insyirah terlepas untuk menunaikannya (hehehe.. tertidur kot masa tu sebab letih mengemas rumah).
.
Namun, persiapan perayaan kedua kami di sini lebih baik dari Aidilfitri yang lalu sebab Insyirah & keluarga dah mula nak "settle down" dengan kehidupan di Nottingham ni. Pada masa ini juga, Ummi dah habis kelas MSc, jadi sempatlah untuk menyediakan beberapa juadah sederhana di hari raya antaranya ketupat segera :D, rendang, kuah kacang, bihun tomyam dan kuih-kuih. Solat sunat AidilAdha telah dilaksanakan oleh warga NMC pada pagi hari raya di Dewan Forest Field Welfare Centre, Russell Road. Insyirah rasa, sambutan AidilAdha oleh warga NMC tidaklah sehebat sambutan Aidilfitri yang lalu kerana tiada "rumah terbuka khas" yang diadakan bersempena AidilAdha.
.
Juadah sederhana yang disediakan oleh Ummi Insyirah pada AidilAdha 2007.
.
Bersempena AidilAdha 2007 juga, Nottingham Malaysian Community (NMC) buat julung kalinya menganjurkan Majlis Potong Jambul & Perkahwinan Pasangan NMC yang telah berlangsung pada hari Sabtu, 22 Disember 2007 dengan jayanya. Majlis potong jambul dijalankan buat cahaya mata Uncle Taufik, ajk perumahan NMC, yang banyak membantu warga baru mendapatkan host di Nottingham. Manakala, pengantin perempuan yang juga warga NMC telah diraikan bersama pasangannya.
.
Potong jambul cahayamata Uncle Taufik dimulakan terlebih dahulu.
.
Penyediaan jamuan dilakukan mengikut "kariah" yang telah ditetapkan oleh ajk NMC. Ummi telah diletakkan dibawah kumpulan Auntie Laili yang ditugaskan untuk memasak KURMA DAGING. Ummi memasak juga haritu (walaupun sekejap je:D ) sambil bersembang-sembang dengan senior2 NMC bertukar cerita dan gosip, ahakss Insyirah dan ayah juga ikut Ummi ke rumah auntie Laili.
.
Akhir kata, buat kaum keluarga dan rakan taulan di Malaysia, kami di Nottingham ingin mengucapkan Salam AidilAdha 2007, semoga kita semua sentiasa bersedia untuk berkorban demi agama tercinta, juga bangsa dan negara.

Kami sekeluarga di AidilAdha 2007, Nottingham, United Kingdom.

No comments: