Friday 16 July 2010

Ultrasound sessi ke-2

Alhamdulillah setelah keputusan ujian kromosom yang lepas normal, maka selepas 3 minggu Ummi perlu hadir pada temujanji yang seterusnya pada 16 Julai 2010, jam 12.30 tengah hari. Bermulalah episod pemeriksaan bayi pada setiap bulan untuk memantau perkembangan bayi.

Usia bayi ketika ini 16 minggu + 5 hari. 

Setelah diperiksa, tiada masalah lain yang timbul kecuali masalah exomphalos yang ada. Cumanya jika sebelum ini Doktor mengatakan usus (bowel) sahaja yang berada diluar, tapi kali ini Doktor mengenalpasti hati (liver) juga turut berada diluar. Maknanya exomphalus yang dialami oleh bayi mengandungi usus dan hati. Allahuakbar! Makanya pembedahan yang perlu dilalui oleh bayi selepas lahir nanti bertambah kompleks lagi. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan.

Ketika ini juga Doktor mengatakan yang Ummi akan dipantau seterusnya oleh Doktor lain yang berada di  Queens Medical Center (QMC) kerana Ummi perlu melahirkan bayi di QMC, bukan di City Hospital seperti yang dirancang pada awalnya. Alhamdulillah kerana pihak QMC boleh melakukan pembedahan ke atas bayi selepas lahir nanti dan bayi tidak perlu ke Great Ormond Hospital, London seperti yang tertera di dalam surat yang diberikan sebelum ini. 

No comments: