Friday 2 July 2010

Insyirah ke sekolah

30hb Jun 2010 merupakan hari pertama Insyirah menjejakkan kakinya ke sekolah, Nursery Forest Field, Nottingham. Kebiasaannya di UK ini, kanak-kanak yang berusia 3 tahun sudah mula bersekolah. Namun ada sesetengah sekolah yang menerima kanak-kanak yang berusia seawal 2 tahun dengan jumlah yang terhad. Sessi persekolahan Insyirah di sebelah pagi, 9am-12 pm.




Sebelum berjalan ke sekolah, Ummi ambil gambar dahulu di hadapan rumah. Kalau ikutkan, hari pertama Insyirah hanya perlu hadir selama sejam bagi nak membiasakan kanak-kanak dengan keadaan Nursery dan bersemangat untuk datang kembali keesokan harinya. Namun Insyirah seronok berada di sekolah hinggakan taknak pulang:D Nengok muka Nuha di atas yang bosan menunggu si kakak yang tidak menghiraukannya, hehehe. Ada seorang kawan Insyirah ni asyik memegang tangan Insyirah ke hulu ke hilir bersama, sampaikan naik rimas dibuatnya. Ummi nak ambil gambar Insyirah sendirian pun tak boleh kerana kawannya asyik memegang tangannya ke mana sahaja, hehehe. Kebiasaannya, para penjaga perlu menunggu di sekolah sehinggalah kanak-kanak sesuai berada di sekolah atau dengan erti kata lain tidak menangis bila ditinggalkan.

Alhamdulillah, Insyirah mudah menyesuaikan diri dengan keadaan di Nursery dan tidak menangis bila ditinggalkan. Hari ke 3 ke sekolah, Ummi tidak perlu menunggunya di sekolah lagi. Semoga Insyirah lebih bersemangat lagi belajar dan bermain dengan kawan-kawan. Oh ya, sebulan sebelum Insyirah ke sekolah, Ummi sering mengingatkan bahawa Insyirah akan mula bersekolah. Insyirah perlu mendengar kata cikgu/teacher. Insyirah perlu sharing bila bermain dengan kawan-kawan/friends, jangan bergaduh. Alhamdulillah, bila Insyirah ke sekolah, Insyirah berkata balik kepada Ummi, sharing friends Ummi :)

No comments: