Monday 8 October 2012

Jatuh tersembam

Setelah berkali-kali mengingatkan Insyirah supaya jangan tarik Nuha sambil berlari, nanti jatuh. Namun ingatan tersebut tidak dihiraukannya. Mereka masih seronok berlari-lari, menyanyi sambil menarik tangan Nuha. Mungkin sudah keletihan, Nuha tidak dapat mengikut kelajuan larian Insyirah lalu jatuh tersembam ke atas lantai. Suasana gelak ketawa serta merta bertukar kepada senyap sunyi, hanya terdengar tangisan kuat Nuha menangis menahan kesakitan. Insyirah berdiri kaku melihat adiknya yang sudah tertiarap di atas lantai. Si Ahmad yang tak tahu apa-apa hanya diam memerhati. Darah berhamburan keluar dari mulut Nuha.

Ummi berlari dari dapur mendapatkan Nuha dan terus membawanya ke sinki untuk membasuh mulutnya yang berdarah. 2 batang gigi hadapan Nuha sumpik (patah sikit) akibat hentakan kuat ke atas lantai. Ummi memberikan Nuha ketulan ais bagi memberhentikan darah yang keluar. Rasa geram sebab sudah berkali-kali diingatkan jangan tarik Nuha sambil berlari. Insyirah minta maaf pada Nuha dan berjanji tak nak buat lagi. Harap-harap perkara yang terjadi menjadi iktibar buat mereka agar lebih mendengar kata Ummi dan Ayah.

Pagi ni bangun, bibir Nuha telah memuncung ke hadapan akibat bengkak kesan daripada jatuh tersembam malam tadi. Kasihan Nuha, tetapi seperti biasa Nuha tidak banyak meragam walaupun dalam keadaan sakit. Ngeri melihat gusi dan sebelah dalam bibirnya yang pecah yang telah bertukar menjadi darah beku. Pagi ini kami membawanya ke klinik takut-takut terkena jangkitan kepada mulutnya. Dr memberikan ubat sapu dan antibiotik untuk dihabiskan. Semoga Nuha cepat sembuh.

2 batang gigi (tengah) sumpik sikit dihujungnya. Alhamdulillah, patah sikit jer :)


Tu dia, bibir macam suntik botox, hehehe :)

Pesanan untuk anak-anak Ummi dan Ayah jika dapat membaca blog ini lagi di masa hadapan. Setiap teguran, bebelan, jeritan, cubitan, rotanan dari Ummi dan Ayah bukan bererti kami tidak menyayangi kalian. Kami amat menyayangi kalian dan semua yang dilakukan itu bertujuan untuk mendidik agar kalian menjadi anak soleh solehah penyejuk hati keluarga. Semoga Allah sentiasa merahmati dan melindungi anak-anak Ummi dan Ayah ini, amin. 





4 comments:

RieNa said...

kesiannya nuhaaaa..itulah kan, anak2 ni selagi tak 'kena' selagi tu tak beringat. takpelah,jd pengajaran. tp kesianlah nuha jd mangsa yg kena bekorban. :)

Nihlah Insyirah said...

gitulah riena, pengajaran yang berharga untuk depa kenang di masa hadapan :)

Unknown said...

kak anak sya bibir pecah umur 1thn 5bulan..baru dapat kaki.berlari bibir pecah terkena gigi.dr bagi ubat apa yer kak

Unknown said...

Ank sy jatuh ni ambik obat gigi dlm toilet terjatuh..mulut kene dinding.. Gigi xberdara.. Yg berdarah gusi.. Sy stopkn pkai AIs.. Tp nk ubati lukanya better p klinik atau cr kt farmasi ye?