Monday 1 October 2007

Salam dari bumi Nottingham

Assalamualaikum semua..

Alhamdulillah, Insyirah, Ummi dan Ayah telah sampai ke bumi UK lebih kurang pada pukul 5.30 pagi (waktu UK), 25 September 2007. Sepanjang perjalanan Insyirah baik-baik sahaja :) tidur lena dalam basin yang disediakan. Ummi dan ayah pun tidur lena juga. Masa kat airport London Heathrow, banyak juga la step yg perlu dilepasi sebelum boleh ambil beg kami. Alhamdulillah, tiada apa yang sangkut.

Mulanya kami rancang untuk ke Nottingham dengan train, tapi lepas tanya kaunter, diorang cakap perlu tukar 2 kali train kalau nak ke Nottingham. Jadi, kami ambil keputusan untuk naik bas ke Notts. Bila ke kaunter tiket bas "National Express", tiket perjalanan yang masih kosong ialah pada pukul 2.30 ptg, Nombor bas 230. Perjalanan pagi telah habis dan masa tu jam baru 8.15 pagi. Terpaksalaa kami tunggu sampai ke petang. Cuaca sejuk kalau nak dibandingkan dengan Malaysia. Insyirah pun dah mula rasa tak selesa dengan cuaca kat sini, kulit dah mula kekeringan. Kami tunggu di stesen bas sampai ke petang. Bas lewat sikit, pukul 3.15 ptg baru bergerak ke Notts.

Sepanjang perjalanan ke Notts, Insyirah menangis saja, hampir 80% perjalanan Insyirah nangis. Kulit Insyirah kering sangat masa ni dan tangan Insyirah pun dok "tenyeh" muka sampai mata pun nak lebam (mcm anak Jepun). Kami sampai di Broad Mash Station, Nottingham hampir pada pukul 7 malam. Insyirah nangis lagi masa ni, ayah pun kalut-kalut angkut barang sebab dah nampak uncle Azmil dan auntie Shahnaz dah menunggu kat stesyen. Banyaak la jugaa beg kami, berat-berat pula tu. Kemudian kami terus ke kereta untuk balik ke rumah uncle Azmil.

Allaaahu Akbar. Ummi tanyakan ayah "hand-bag ambil tak tadi?", ayah jawab "mana nak tau, ummi tak ambil ka?".. beg tangan ummi tertinggal dalam bas (dok bawah kerusi, tak perasan masa nak turun).. dalam beg tu ada kamera, cincin-cincin umi, wallet ummi dll. Kami cuba patah balik ke stesyen tapi bas tadi dah tak ada. Uncle Azmil nasihatkan suruh balik rumah dulu dan bertenang. Esok call National Express untuk buat laporan dan tunggu respon dari diorang. (tak dapat pun, diorang cakap takda pun hand-bag ummi).



Uncle Azmil dan Untie Shahnaz yang banyak membantu kami di sini.

Kami redha dengan apa yang terjadi, mungkin ada hikmah di sebaliknya. Yang pasti, cabaran yang lebih besar menanti di hadapan sana. Kelas ummi pun dah bermula pada 27/9/2007, ada 2 kelas hari tu. Ayah jagakan Insyirah sendirian kat rumah uncle Azmil (kalut juga ayah aritu sebab pertama kali jaga Insyirah sorang-sorang). Sekarang ni kami dah dapat rumah sewa kat 106 Bradgate Road, Nottingham tapi kami tak pindah lagi, masih tinggal kat rumah uncle Azmil sebab nak selesaikan beberapa urusan lagi. Insyirah doakan kesihatan dan kesejahteraan ummi dan ayah sepanjang mengharungi pengajian di Nottingham. Insyirah pun tahu yang ummi dan ayah sentiasa doakan kesihatan dan kebaikan buat Insyirah :). Mudah-mudahan Allah bantu kita semua dalam mengharungi sebarang cabaran yang mendatang.

Secebis duka kami ni, hanya kecil sahaja jika dibandingkan dengan kisah duka para sahabat Nabi dalam merintis jalan untuk menegakkan agama Islam. Cthnya, sahabat-sahabat telah tinggalkan semua harta benda demi menyahut seruan hijrah Nabi S.A.W. Semoga kami sekeluarga sentiasa tabah untuk berjuang di jalan ini. InsyaAllah, MALAYSIA BOLEH dan usaha yang terbaik buat MALAYSIAKU GEMILANG!!!

Salam dari kami di 14 Caulton Street, Hyson Green, Nottingham. Suka duka penjejak ilmu.

3 comments:

Anonymous said...

Salam Ana,
takpe, kuatkan semangat yer. Nak winter ni, elok sapukan losyen utk insyirah..jgn pakaikan bedak ye, nanti kulit kering. Saye dulu doktor rekemenkan krim E45 beli kat farmasi.Mase mandi..bole dropkan oil spy lepas mandi badan dia tak kering..bole tanye doktor/pharmacy nama droplet oil tu..saye pun dah lupe. Selamat menempuh cabaran baru..saye doakan moga berjaya

Nihlah Insyirah said...

hai.. sapa kat sana tu?
thanx for the info.. boleh bg nama dan email adress
kalau rahsia.. email la kat saya di zuraihana_bachok@yahoo.com
selamat hari raya

iu rf said...

tabahnya..;)

caanne kehidupan sekarang?