Monday 15 October 2007

Sambutan Aidilfitri 2007

Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Wa LillaahilHamd

Alhamdulillah, seluruh ummat ISlam telah selamat menjalankan ibadah puasa selama sebulan dan Insyirah pula dah 2 minggu lebih berada di bumi Nottingham. Selalunya di Nottingham ni, warga Malaysia akan ikut keputusan Raya yang dibuat oleh ISlamic Society di UoN atau berdasarkan masjid di London. Jadi, kami di Nottingham telah menyambut Aidilfitri pada hari Jumaat, 12 Oktober 2007 (ada warga Pakistan sambut raya pada hari Sabtu). Ayah telah pun bayar zakat fitrah kami sekeluarga di Masjid Karimia di mana setiap orang dikenakan zakat sebanyak GBP 2.50.

Persediaan malam raya, Ummi ada belikan ayam dan daging kambing beserta dengan bihun di kedai berhapiran rumah. Bagi raya kali ini, persiapan hanya dilakukan untuk kami bertiga sahaja sebab banyak kekurangan alat di rumah kami ini. Periuk besar pun tak ada lagi. Periuk yang ada cuma cukup untuk masak bagi kami bertiga. Hari raya pertama, kami tertidur sebab letih mengemas rumah hinggakan ayah sendiri tak pergi sembahyang raya. Cumanya, Ayah pergi solat jumaat dan petangnya Ummi ada kelas pula (hehehe, Ummi ponteng kelas tu dan kami pergi cari periuk besar dan telefon nenek di Malaysia. Sempat la juga layari internet buat seketika).

Hari raya kedua, Sabtu, warga Malaysia di Nottingham berkumpul di suatu dewan dekat Noel Street dan kami juga turut hadir di situ. Ummi hanya bawa karipap dan kek untuk majlis tu. Meriah sambutan raya di situ dan banyak juga laa Insyirah bergambar dengan warga Malaysia yang lain. Kami hanya sempat bergambar di dewan sebab bateri kamera dah nak habis pula, uhuuhu. Lepas tu kami pergi jalan-jalan dengan Uncle Azmil sekeluarga ke rumah terbuka pelajar Malaysia di Nottingham, antaranya rumah uncle Muzammil, Wan, Nizam, Iko dan uncle Zainal. Masa Maghrib, uncle Azmil sekeluarga singgah solat di rumah kami sambil menjamu apa yang ada di rumah kami :D . Lepas Isyak, jalan lagi, ke rumah uncle Taufik dan last sekali sampai ke rumah uncle Ahmad/auntie Jasmin. Dahsyat betul beraya di sini, kat Malaysia pun tak beraya dari pagi sampai ke malam, hari Ahad pun ada rumah terbuka lagi tapi kami tak pergi sebab letih dan Ummi nak buat tugasan MSc.



Insyirah dan keluarga semasa sambutan Aidilfitri 2007 anjuran NMC.

Sepanjang minggu lepas pula, Insyirah ikut Ummi dan Ayah ke universiti. Tiap-tiap hari Insyirah naik bas 50 samada ke University Park Campus ataupun Jubilee Campus. Hari Isnin, Insyirah lepak dengan Ayah di tepi tasik University Park. Cantik permandangan tasik ni di samping angsa dan burung-burung yang berkeliaran di sekitar tasik. Tenang sikit hati kami bila lihat suasana tenang di tepi tasik. Lepas tu, Ayah selalu bawa Insyirah ke tepi tasik bila tunggu Ummi habis kelas di University Park. Masa kat Jubilee Campus pula, tasik dia kecil sedikit dan ada banyak juga angsa dan burung di sini (tak sebanyak di University Park). Insyirah dan Ayah tunggu Ummi di tepi bangunan sambil menghadap kawasan tasik. Kami selalu balik ke rumah pada pukul 5.10 pm dengan bas yang sama. Selalunya ramai la kawan-kawan Ummi dan Ayah (pelajar Malaysia) pulang bersama Insyirah :D.

Minggu lepas juga merupakan minggu yang penting sebab beg tangan Ummi yang tertinggal dalam bas National Express telah dijumpai. Ummi selalu rasakan yang beg dia masih ada dan dia cuba telefon sekali lagi ke wakil National Express iaitu Veolia Transportation pada pagi Selasa. Hari tu hujan turun renyai-renyai dan lebat sikit kadang-kadang tu (tapi tak selebat hujan di Malaysia) dan Ummi tak pergi kelas. Bila Ummi telefon ke Veolia tu dan tanya pasal beg tu, Ummi cakap la nama dia zuraihana. Respon dari orang di sana, "Are you Ms Z*raih*na B*chok (dia sebut BAKOK)". Ummi terus excited dan akhir sekali pastila yang beg tangan Ummi telah dijumpai. Alhamdulillah syukur sangat. Veolia Transportation tu terletak di Beechdale Road, Nottingham dan kami bertiga tak tahu di mana lokasi dia. Jadi kami ambil keputusan untuk ke universiti untuk cari maklumat di internet. Alhamdulillah, masa nak naik bas 50, uncle Nazri (UTeM) ajak Ayah ke ofis dia di School Electrical dan dia yang carikan tempat Beechdale Road tu dan printkan peta ke situ. Berpandukan peta yang diberi, Ayah telah pergi ambil beg tangan Ummi sambil Insyirah dan Ummi menunggu Ayah di lounge area, School M3. Ayah tiba semula di School M3 hampir pukul 12.15 pm bersama dengan beg tangan. Syukur sangat sebab semua barang dalam beg tu tak hilang termasukla kamera kesayangan Insyirah dan cincin-cincin perkahwinan Ummi. Sempena Aidilfitri 2007 ini, dapatlaa kami sekeluarga bergambar bersama pelajar-pelajar Malaysia yang lain di Nottingham.

Gambar pertama selepas kamera di jumpai.

Cukup dulu berita dari kami di sini. Sekali lagi, ucapan SELAMAT HARI RAYA buat kaum keluarga dan rakan-rakan di Malaysia. Doakan kesejahteraan untuk kami sekeluarga di sini :) wassalam.

1 comment:

Anonymous said...

Selamat hari rayer ana n family...alhamdulilah, dapat balik beg dan isinye sekali kan..kalau dah memang hak kita, macam mana pun insyaAllah akan dapat balik..and doa n keyakinan pada Allah tu yg penting. Saye sejak ade anak tak pakai handbag. letak sume dlm beg baby..senang macam tu, and beg baby mintak daddynye bawakkan..hehe. So kite jage baby je. Ape pun saye sentiasa doakan moga Ana dikuatkan semangat..byk cabaran di perantauan ni..bukan setakat belajar saja. Moga makin tinggi kite belajar, makin rendah rase diri kite sbb makin luas ilmu Allah yg kite belum teroka lagi..