Saturday 31 May 2008

HABISSSSSSS . . . !!!

Peperiksaan terakhir Ummi pada semester kedua ini ialah bagi subjek "modelling and simulation" yang telah dilaksanakan dengan sebaik mungkin pada hari Khamis, 29 Mei 2008 di bilik C13, Coates building bermula pada jam 4.30 pm selama 2 jam. Hari ini Insyirah dah pergi semula ke nursery walaupun tangan kanan masih dengan anduh. Mulanya pihak nursery tak mahu menerima Insyirah hari ini, tetapi setelah dijelaskan oleh Ummi, pengurus nursery tu benarkan Ummi tinggalkan Insyirah di nursery.


Sekitar jam 4.30 pm, Ayah telah datang untuk ambil Insyirah macam selalu. Ayah bawa Insyirah lepak-lepak dalam kereta. Kemudiannya kami naik ke pejabat Ayah sekejap untuk mengambil beg Ayah. Ketika jam sudah hampir pukul 6, Ayah dan Insyirah bergerak ke bilik C13 yang rupanya bersebelahan dengan bilik Uncle Rosli. Alhamdullilah, sekita 6.35pm, Ummi telah selesai exam dan Insyirah sambut Ummi dengan gummmbira.. yeyyyy.. Ummi dah habis exam :) .

Seronoknya rasa bila dah habis exam ni, masih terasa lagi saat ketibaan kami sekeluarga di bumi UK ini dengan bermacam cerita suka duka.

Dalam kes pengajian Ummi ini....

MASIH SEGAR dalam ingatan bila Ummi dah terpaksa menghadiri kelas pertamanya pada hari Khamis setelah kami baru sahaja sampai pada petang Selasa sebelumnya (sampai di Nottingham ketika waktu berbuka puasa). Plan awalnya, Insyirah ingin ditinggalkan bersama Ayah ketika Ummi menghadiri kelas, tetapi lain pula jadinya bila Insyirah tak mahu minum susu dari botol.

MASIH SEGAR dalam ingatan bila Ummi terpaksa menghantar assignment group pertamanya walaupun tak sampai sebulan berada di Nottingham. Ketika itu, Insyirah sekeluarga baru sahaja memasuki rumah sewa kami sekarang ini, internet pun tiada lagi di rumah kami. Terpaksa berkunjung ke cyber cafe berdekatan rumah untuk mencari maklumat. Pada waktu tersebut juga, Ramadhan di penghujung fasa yang sepatutnya kita fokuskan pada perbanyakkan amal ibadah (khusus), tetapi keadaan tidak mengizinkan untuk melakukannya.

MASIH SEGAR dalam ingatan juga bila rakan sekumpulan Ummi seperti memandang sinis kerja yang dilakukan Ummi (mungkin dia tak berniat, tapi itulah yang Ummi rasai), walaupun kerja yang dilakukan dia taklah bagus sangat, tetapi BAGAIKAN LEBIH SUDU DARI KUAHNYA.

MASIH SEGAR dalam ingatan lawatan-lawatan Ummi ke industri pada semester pertama iaitu kilang Rolls-Rocye di Derby, Boots di Beeston dan akhir sekali JCB di Rochester. Kesemua lawatan turut ditemani Insyirah dan Ayah sambil menunggu di luar kilang :)

MASIH SEGAR dalam ingatan budi baik rakan-rakan sekumpulan Ummi yang baik hati dan juga pensyarah-pensyarah yang turut memahami keadaan diri Ummi. Semuanya amat membantu Ummi melalui semua subjek yang diambil.


Seperti ungkapan Tun Det yang terkenal "PERJUANGAN KITA BELUM SELESAI"... hanya yang cekal dan tabah yang dapat membina mercu tanda bangsanya yang berjaya. Ummi rasa diri Ummi tidaklah secekal mana pun, masih banyak kisah-kisah yang lebih perit dan sukar Insyirah pernah dengar antaranya...

1.Kisah Mrs D yang kehilangan suami disebabkan kanser. Auntie D ni seorang pelajar PhD dan mempunyai beberapa orang anak.
2.Kisah satu pasangan x-NMC yang telah kembali berkhidmat di Malaysia di mana kedua-duanya dulu adalah pelajar PhD di UK ni. Di samping komitmen belajar, tanggungjawab terhadap anak-anak juga agak mencabar dengan 5 orang anak lelaki dan dikisahkan terpaksa membawa anak yang kecil ke dalam ofis sambil membuat kerja.
3.lain-lain kisah sahabat kita di seluruh tempat dengan cabaran kesihatan ahli keluarga masing-masing terutamanya bila kesihatan anak-anak yang disayangi terganggu.

Selain itu juga, kami sekeluarga bukanlah dari golongan genius ataupun gifted, cumanya insan biasa yang mengambil peluang yang ada ini untuk kebaikan diri dan masyarakat. Teringat ungkapan dari ustaz selebriti ini di saifulislam.com:

"Biar salah tidak mengapa. Asalkan sudi dibetulkan, dan belajar dari kesalahan itu.
Biar terbukti bodoh, lalu kemudiannya belajar menjadi pandai. Itu lebih baik dari selesa hidup dalam kebodohan yang disembunyikan!"


AYUH.......
teruskan langkah, usaha kita tidak akan HABIS di sini sahaja.

4 comments:

Anonymous said...

waahhh sonok nyer ummi INsyirah dah nak abis belajar..bola laa plak giliran ibu eriem ni...dah penat dah uuwaaaaa

Nihlah Insyirah said...

tq ibu eriem coz sudi ziarah blogspot insyirah ni..insyaAllah lagi 2 tahun ibu eriem habislaa..sabar2..

M4M4 MY4 said...

salam.. ana uwaa mama mya x tau pun ana ada blog.. keterlewatan nie yer hehehehe...

Nihlah Insyirah said...

salam mama mya, lor tatau ke kehadiran blog insyirah ni..takpe2..masih tak terlewat, rajin2 laa datang ye:D