Monday 28 June 2010

Ultrasound sessi pertama

Alhamdulillah, Insyirah dan keluarga telah mendapat berita baik pada bulan April yang lepas tentang kehadiran bakal ahli keluarga baru. Hari berkenaan juga merupakan ulangtahun perkahwinan Ayah dan Ummi yang kelima :)

Di UK, ibu-ibu yang mengandung kebiasaannya hanya perlu untuk scan keadaan bayi sebanyak 2 kali, iaitu pada minggu ke-12 atau 13 (dipanggil "dating scan") dan keduanya pada minggu ke-20 (detailed scan). Setelah membuat temujanji dengan midwife, temujanji pertama telah ditetapkan pada Khamis 24 Jun 2010 di City Hospital, Nottingham.

Insyirah, Nuha dan Ayah turut sama menemani Ummi ke hospital. Kami sekeluarga menaiki bas Medilink untuk ke hospital disebabkan kami masih tak biasa dengan keadaan di City Hospital. Dah lama rasanya Insyirah sekeluarga tak menggunakan kenderaan awam bersama-sama, mungkin kena amalkan selalu ni :D

Temujanji pada hari tersebut sekitar 2.30pm. Mulanya Ummi di scan oleh bidan atau lebih mesra di UK ini dengan panggilan "midwife". Scan kali ini agak kurang lancar berbanding dengan scan semasa mengandungkan Nuha dulu. Ada sesuatu di luar kebiasaan pada kandungan Ummi kali ini. Midwife menghadapi kesukaran untuk mengesahkan keadaan bonjolan pada perut bayi yang beliau perhatikan pada imej imbasan. Di fikiran beliau, tanda tersebut mungkin "exomphalos" atau "gastrochisis". Kami terpinga-pinga mendengar istilah yang kali pertama didengari itu. Lalu satu temujanji baru telah dibuat dengan doktor pakar keesokan harinya untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
Usia bayi ketika ini 13 minggu + 4 hari. Gambar scan di atas menunjukkan ada bonjolan di atas perut bayi yang kemungkinan "exomphalos" atau "gastrochisis".

Pulang ke rumah dengan fikiran yang risau dan melayang-melayang, Ummi terus melayari beberapa laman web untuk memahami serba sedikit mengenai 2 keadaan yang dimaksudkan midwife tadi. Barulah kami sekeluarga dapat gambaran sedikit mengenai apa yang dimaksudkan midwife. Mungkin boleh dikatakan, ketika itu seolah-olah antara detik yang tersedih sepanjang kehidupan berkeluarga Ayah dan Ummi. Terdetik di hati, nasib baiklah kita dikurniakan nikmat Islam di mana kita percaya segalanya akan berbalik kepada kehendak Allah. Walaupun susah dan berat untuk menerima pada mulanya, Alhamdulillah, sikit demi sedikit keresahan hati cuba dikurangkan.

Jumaat, 25 Jun 2010, kami sekali lagi ke City Hospital untuk temujanji dengan pakar pada pukul 10.30am. Kali ini, tidak perlu menunggu di ruang pesakit. Terus saja diberi layanan "istimewa" di "fetal care unit". Hati dipaksakan tabah, tetapi resah tetap menghimpit jiwa. Doktor pakar, yang rasanya berumur sekitar 50-an, membuat pemeriksaan Ummi pada hari itu. Beliau mengesahkan yang kandungan Ummi menghadapi exomphalos di mana saluran usus (bowels) bayi dipercayai berada di luar perut. Beliau anggarkan saiz exomphalos itu dalam keadaan pertengahan (moderate).

Doktor menyarankan Ummi menjalan ujian bilangan kromosom (@ nama saintifiknya: Chorion-villus sampling) untuk mengenal pasti sekiranya terdapat masalah genetik seperti syndrome down. Tetapi tiba-tiba kami terfikir tentang bayaran tambahan. Alhamdulillah, kami terlupa tentang rawatan kesihatan yang percuma di UK. Midwife juga mengingatkan kami tentang kebarangkalian kecil untuk berlaku kes keguguran. Ummi bersetuju untuk menjalankan ujian demi kebaikan bayi. Terus saja Ummi masuk semula ke dalam bilik scan dan sampel air diambil dari plasenta Ummi dengan jarum. Keputusannya akan dimaklumkan kepada kami melalui telefon pada hari Isnin nanti. Doktor juga menasihatkan Ummi untuk berehat selama 3 hari daripada membuat kerja-kerja berat.

Mulanya kami merancang untuk membuat majlis makan-makan di rumah kami pada hujung minggu berkenaan, tetapi terpaksa dibatalkan untuk merehatkan diri dan emosi :D Ada rakan-rakan yang berkunjung bertanya khabar, terima kasih diucapkan. Tak lupa juga buat yang mendoakan melalui facebook.

Berkenaan keputusan ujian kromosom tersebut, doktor memaklumkan sekiranya bilangan kromosom terlebih atau terkurang dari 46, doktor menjangkakan yang bayi mungkin akan sukar untuk terus hidup sehingga tempoh kelahiran. Alhamdulillah, jumlah kromosom dalam bilangan yang normal dan jantina bayi dikenalpasti sebagai lelaki (XY).

Jadi, kami akan berjumpa lagi dengan doktor pakar untuk pemeriksaan selanjutnya selepas 3 minggu dimana kandungan berusia 16 minggu.

No comments: