Friday 12 July 2013

Puasa pertama Insyirah

1 Ramadhan kali ini merupakan tarikh bersejarah buat Insyirah kerana buat kali pertamanya Insyirah cuba berpuasa. Sebelum ini Insyirah tidak pernah mencuba untuk berpuasa kerana masih kecil katanya. Ummi dan ayah sendiri tidak memaksa Insyirah untuk berpuasa kali ini. Cuma apabila kami bertanya kepadanya dan dengan sedikit galakan, Insyirah ingin berpuasa buat kali pertama.

Insyirah mulakan rutin puasa pertamanya dengan turut bersahur bersama-sama ummi dan ayah. Pada hari pertama Ramadhan ini, Ummi Insyirah telah mengambil cuti untuk memantau puasa Insyirah di rumah. Sepanjang pagi Insyirah masih kuat fizikalnya. Insyirah mula mengomel pada sebelah petang dengan menyatakan keletihan dan lapar; perut panas katanya :D . Lalu ummi menasihatkan Insyirah untuk pergi mandi bagi mengurangkan keletihan.

Pada pukul 5 petang, Insyirah masih lagi bertahan tetapi mula nampak lesu sampai tidur "terbongkang", macam renang kuak lentang pun ada gayanya (kesian pula bila melihatnya). Tetapi berkat kesabaran dan kejituan semangat Insyirah, akhirnya dapat bertahan sehingga berbuka. Alhamdulillah, nikmat makan terserlah pada orang yang lapar.

1 Ramadhan 1434H bersamaan 10 Julai 2013 merupakan hari bersejarah buat Insyirah.. INSYIRAH BERJAYA!!

Nikmat berbuka puasa.. Alhamdulillah

No comments: