Saturday 6 July 2013

Seronoknya ISNIN CUTI !!!

Seperti tajuk entri kali ini, rasa sungguh lapang hujung minggu bila Isnin ini merupakan cuti ganti bagi Cuti Umum Hari Warisan Dunia Georgetown. Cuti ini ditetapkan pada 7 Julai setiap tahun, yang jatuh pada hari Ahad kali ini. Sudah lama rasanya tak mendapat cuti umum pada hari Isnin, terakhir sekali Februari lepas bagi cuti Tahun Baru Cina.

Mulanya kami sekeluarga sendiri tidak mengetahui tentang cuti ini, tetapi dimaklumkan oleh rakan sekerja yang Isnin ni "ofis" tutup. Jadi tertanyalah apa sebabnya cuti kali ini dan baru "sedar" dengan kewujudan Hari Warisn Dunia. Sebelum ini hanya dengar secara tidak serius dengan hal ini.

Ini merupakan kali pertama kami merasai CUTI kerja sempena Hari Warisan ini setelah lebih setahun setengah kembali ke Malaysia. Tahun lepas, cutinya jatuh pada hari Sabtu manakala tahun sebelumnya kami masih berada di Nottingham. Georgetown mula diiktiraf sebagai tapak warisan dunia oleh UNESCO sejak 7 Julai 2009 ( menurut sumber internet :D )

Jadi, hujung minggu dan cuti kali ini akan digunakan untuk mengemas "rumah-rumah" sempena menyambut ketibaan Ramadhan 1434H.

Marhaban Ya Ramadhan :)


Salinan akhbar Berita Harian mengenai Hari Bandar Warisan pada 17 Jun 2010.


No comments: