Thursday 10 October 2013

Nuha dan "little pony"

"Little PONY" merupakan mainan kegemaran Nuha. Telah berbulan-bulan Nuha minta kami membelikan Pony tersebut. Bila dilihat di dalam youtube, asyiklah ditanya "bolehlah Ummi, bolehlah Ayah". Berulang-ulang kali sehingga kami menyebut perkataan boleh baru Nuha berhenti bertanya. Sampaikan kadang Insyirah dan Ahmad pun tolong sama jawabkan "boleh" bagi pihak kami sebab bising asyik sebut "bolehlah Ummi/Ayah" berulang-ulang, hehehe :)

Kami pun baru tahu rupanya setiap ekor tu mempunyai nama masing-masing seperti Fluttershy, Princess Luna, Applejack, Apple Bloom, Rainbow Dash, Sunsets Shimmer, Sweettie Belle, Cadhens dan banyak lagi :) Umminya agak tidak faham apa yang best dengan mainan ni. Bila ditanya sebabnya adalah sebab suka pada rambutnya yang cantik dan outfit yang comel-comel (suka dandan rambut dan hias-hias si Pony ni, hehehe :)



Nuha : I'm so happy to have this Ummi. It's so cute :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Nuha berjanji untuk lebih rajin solat, mengaji, belajar dan jadi anak yang solehah. Suatu hari bila disuruh solat, Nuha taknak solat sebab dah solat sebelumnya. Letih katanya. Ada banyak persoalan yang ditanya antaranya:

Nuha : Ummi, kenapa kita kena solat 5 kali Ummi?
Ummi: Sebab Allah suruh.
Nuha: Nuha tak nampak pun Allah Ummi.
Ummi: Memanglah kita tak boleh nampak Allah. Tapi Allah sentiasa nampak kita. Nuha buat apa pun semua Allah tahu. Walaupun Ummi tak nampak Nuha tak solat, tapi Allah nampak. Kalau Nuha nak tahu semua benda yang ada pada Nuha ni Allahlah yang bagi. Mata, hidung tangan, mulut semua-semua ni Allah yang bagi. Malah mainan Nuha tu pun Allah yang bagi. Ya lah, kalau Allah tak bagi duit pada Ayah macam mana Ayah nak beli mainan Nuha. Nuha ada duit ke?
Nuha: Ada.
Ummi: Mana duit Nuha?
Nuha: Ada dalam tabung.
Ummi: Cukupke? Ginilah, Nuha kena rajin solat dan doa pada Allah tau. 
Nuha: Allah turunkan hujankan Ummi. Allah hidupkan pokokkan Ummi....(Allah itu Allah ini).
Ummi: Aah, Allah berkuasa untuk buat apa sahaja. Sebab tu kalau Nuha nak apa-apa, Nuha minta pada Allah lah.

(tak tahulah sesuai ke tidak jawapan Ummi untuk anak sekecil 4 tahun untuk memahaminya, hehehe).

- Itu tak sambung lagi cerita pasal mula-mula turun perintah solat 50 waktu. Bersyukur sangat dah tinggal 5 sahaja sekarang. Yang ini cerita bersama Nuha dan Insyirah sekali.

No comments: