Monday 27 June 2011

Insyirah 4 tahun !

Lagi sebulan lebih nak genap 4 tahun, sudah terima kad dari ToysRus ni ;)

Alhamdulillah syukur kepadaMu ya Allah kerana memberikan nikmat kehidupan dan kesihatan yang baik buat anakanda Nihlah Insyirah sehingga beliau mencapai usianya 4 tahun hari ini. Anugerah kehidupan yang terindah kami perolehi 4 tahun yang lalu benar-benar memberikan kegembiraan yang tidak terhingga buat kami berdua. Kehadirannya melapangkan hati kami dari segala perasaan sedih, kecewa dan gundah gulana yang sentiasa mengacau ketenteraman akal fikiran Ummi khususnya. "Sesungguhnya selepas kesukaran itu ada kemudahan" (Al-Insyirah:5). Sememangnya Allahlah yang sebaik-baik perancang. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya. Serahkanlah segala urusan kepada Allah, nescaya hati itu akan tenang menghadapi setiap ujian yang diberikan (namun ketika itu, hati ini masih jahil tentang itu dan kerap mempersoalkan apa yang menimpa diri, huhuhu). Astaghfirullahalazim. Ampunkanlah diri ini ya Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram/tenang (Ar-Ra'd:28) Maka dengan kelahiran puteri sulung kami ini, kami bersepakat memberinya nama Nihlah Insyirah yang membawa maksud Nihlah = pemberian dan Insyirah = kelapangan hati/kegembiraan.


Sejak nak masuk umur 4 tahun ini, sudah faham apa itu sambutan hari lahir yang selalu dilihat di television, internet dan kadang kala menghadiri jemputan sambutan hari lahir rakan-rakannya. Sudah pandai minta hadiah, cake, party dll :) Sebelum pergi ke sekolah, siap pesan nanti Ummi bawa kek kat sekolah tau. Nasib Ummi ada pesan kek dengan rakan yang pandai buat kek dan bawanya ke sekolah di akhir waktu sekolah, lebih kurang jam 11.30 pagi. Sampai-sampai je sekolah, cikgu dia nak pasang lilin di atas kek tu (kami tak bawa pun), dan suruh semua kawan-kawannya nyanyi happy birthday. Kemudian cikgu tolong potong kek itu dan Insyirah bahagi-bahagikan pada setiap rakan (lebih kurang 40 orang). Insyirah sangat seronok, dan bila balik rumah tak sabar dia nak makan baki kek tersebut. Kek lobak tersebut tersangat sedap. Insyirah tanya Ummi, "Ummi buat kek untuk Insyirah?, Ummi mix the cake?" (maksudnya Ummi buat sendiri ke kek tu, huhuhu) Umminya jawab, Tak, Ummi pesan dengan makcik Zana, makcik Zana yang tolong buatkan untuk Insyirah. Cantik dan sedapkan? Ummi mana pandai buat kek, nanti Ummi belajar buat kek ok;)

Antara rakan-rakan baik Insyirah di nursery, Aliya, Saliha, Nichola, Olivia & Oscar, Alina & Tarin

Sekarang ini bila ditanya berapa umur Insyirah, pasti dijawabnya I'm 4 years sampaikan Nuha yang baru 2 tahun itu pun sibuk sebut yang dia pun 4 years juga, hehehe. Insyirah sangat suka menulis, melukis, mewarna, membaca, menggunting-gunting kertas dan tampal-tampal. Insyirah juga seorang kakak yang penyayang dan bertanggungjawab terhadap adik-adik. Kadang-kadang kami terharu bila mana Insyirah boleh mimik kerja Ummi dalam melayan karenah Ahmad dan Nuha. Pendek kata, Insyirah sudah boleh diharap dalam membantu tugas harian Ummi. MasyaAllah, sudah besar anak kami. Cumanya sering kami perhatikan bila mana kami ada tetamu di rumah, perangainya menjadi lebih manja dan agak luar biasa yang agak menguji kesabaran Umminya.

Selepas buat video Nuha ketika besday nya yang lalu, Insyirah suruh Ummi buat video untuknya pula. Boleh dikatakan setiap hari Insyirah bertanya kepada Umminya sama ada videonya sudah siap ke belum. Hahaha, agak stress juga Umminya bila kerap ditanya soalan yang sama. Tambahan pula, Umminya ini jenis buat kerja bila ada mood sahaja. Dengan itu, terhasillah video ini untuk tatapan anak-anak Ummi dan Ayah. Semoga Insyirah akan sentiasa mengingati Allah, Rasulullah, Ummi, Ayah, Nuha dan Ahmad :)

Selamat Hari Lahir yang ke-4 sayang. Semoga Nihlah Insyirah menjadi anak yang solehah yang berjaya di dunia dan akhirat serta menjadi kebanggaan kami sekeluarga.Semoga dirimu sentiasa di bawah lindungan Allah dan diberkati hidupmu selalu, amin.

7 comments:

zafwah said...

happy birthday syirah..moga membesar sbg ank yg solehah penyejuk hati umi n ayah,...

suke sgt2 video tu..creative ana..

Wanna said...

Happy birthday insyirah!!

Nihlah Insyirah said...

Terima kasih kak farah & ibu eriem:)

Kisah Qaseh said...

HAPPY BIRTHDAY INSYIRAH ...

Kay said...

selamat hari lahir insyirah

Anonymous said...

Happy birthday Insyirah.


Sevendrops

Nihlah Insyirah said...

Terima kasih Farah, Kay dan Kak Nas:)