Saturday 8 October 2011

Steve Jobs in memory (1955-2011)

Dialog suami isteri di pagi hari 6 October 2011 :)
Suami : Steve Jobs meninggal. 
Isteri : Siapa Steve Jobs? (huhuhu)
Suami : Founder Apple.
Isteri : Oh tak tahu pun.

Seperti biasa si isteri melayari internet menggunakan sama ada Apple Safari browser atau windows explorer browser. Bila si isteri menekan Apple Safari Browser terus terpampang gambar ini.

Ayat pertama keluar dari mulut si isteri, oh ini ke Steve Jobs? Tiba-tiba si isteri terasa nak tahu lebih lanjut siapa Steve Jobs ini dan bagaimana beliau boleh menjadi CEO syarikat Apple dan Pixar Animation. Sebelum ini tidak pernah hendak ambil tahu pun. Si isteri menjumpai link youtube berkenaan ucapan Steve Jobs di Stanford University pada tahun 2005. Berkali-kali si isteri mendengar ucapannya ini dan ayat yang keluar dari mulut si isteri, alangkah bagusnya jika Steve Jobs ini seorang muslim. Dalam ucapannya ini mengandungi 3 kisah yang berlaku dalam kehidupannya: 1) Connecting the dots, 2) Love and loss, 3) Death




Dalam cerita pertama menceritakan kisah hidupnya sejak dalam kandungan, kemudian berhenti sekolah dan ambil kelas calighraphy. Beliau tidak pernah graduate dari mana-mana Universiti. "You can't connect the dots looking forward, you can only connect them looking backwards".


Dalam cerita kedua mengisahkan suka duka dalam kerjaya beliau, dipecat dari syarikat sendiri (Apple), kemudian buka syarikat baru Next dan Pixar dan kemudian masuk balik dalam Apple bila Apple beli Next. "Sometimes life's gonna hit you with the head with a brick, don't lose faith. The only way to do a great work is to love  what you do. If you haven't found it yet, KEEP LOOKING. DON'T SETTLE".


Cerita ketiganya mengisahkan tentang kematian. Beliau pernah disahkan menghidap kanser pankreas dan doktor memberitahu hanya boleh hidup 3-6 bulan sahaja. Tetapi setelah dibuat biopsy, sel kanser yang diambil dari pankreas beliau menunjukkan yang kansernya boleh disembuhkan melalui pembedahan. "Don't be trapped by dogma which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of others' opinion drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary. 


“Tetapi kematian adalah satu destinasi yang kita semua terpaksa tujui. Tidak ada orang yang akan terlepas daripada kematian. Dan itulah hakikatnya kerana kematian adalah ciptaan yang terbaik di dalam kehidupan. Ia adalah agen perubahan dalam kehidupan. Ia menghapuskan yang lama bagi membuka laluan kepada yang baru" - Steve Jobs -


Ajal maut, jodoh pertemuan semuanya telah ditentukan oleh Allah SWT, tidak awal atau lewat walau sesaat. Sehebat mana pun seseorang itu, bila tiba masanya akan pergi jua. Sesungguhnya Allahlah yang Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. 


"Carilah duniamu (bekerjalah kamu) seolah-olah engkau akan hidup selama-lamanya dan carilah akhiratmu (beramallah kamu) seolah-olah engkau akan mati esok hari" 
(Hadis Riwayat Ibnu Asahin)


"Orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati"
(Riwayat Ibnu Majah)


Akhirnya, si isteri tersebut mula mengenali Steve Jobs sedikit dihari kematiannya. Kata si suami, banyak ucapannya di youtubes dan selalunya kalau beliau beri ucapan pasti beliau akan memberikan outline ucapannya terlebih dahulu. 

No comments: