Sunday 15 May 2011

Nuha 2 tahun !

Hari ini, 15 Mei 2011 merupakan hari istimewa buat kami sekeluarga:) Anakanda Nuha Rumaisa genap 2 tahun. MasyaAllah, sekejapnya masa berlalu. Masih segar dalam ingatan 2 tahun lepas melahirkannya di hospital QMC tepat jam 12.47 tengah hari Jumaat.

SELAMAT HARI LAHIR NUHA RUMAISA dari Ummi, Ayah, Insyirah dan Ahmad !

Pada hari ke-7 selepas dilahirkan, kami sepakat memberikannya nama NUHA RUMAISA (نهى رميصاء) yang membawa erti kebijaksanaan (Nuha). Ini kerana ketika mengandungkan Nuha, Umminya sedang bertungkus lumus menyiapkan dissertation MSc. Alhamdulillah Umminya berjaya menyiapkan dissertation tersebut dan berjaya menamatkan pengajian MSc dengan jayanya bersama Nuha yang masih di dalam perut :). Nama Rumaisa pula sebagai pelengkap nama Nuha yang diambil bersempena dengan nama wanita Yathrib pertama yang memeluk Islam (Rumaysa bint Milhan atau lebih dikenali dengan nama Ummu Sulaym). Lagi info tentang Rumaysa bint Milhan (sebenarnya Umminya lebih suka dengan ejaan Rumaysa namun tidak dipersetujui oleh Ayahnya yang ingin menulis nama anaknya mengikut ejaan bahasa Melayu :) Semoga Nuha Rumaisa menjadi seorang anak yang hebat dan berani seperti Rumaysa bint Milhan yang menjadi model seorang Muslim, Isteri dan juga seorang Ibu yang berjaya dimata Islam.

Nuha Rumaisa kami juga berani dan agak lasak dalam kehidupan sehariannya. Bab panjat memanjat atau jatuh dah sebati dalam hidupnya. Sukar hendak mendengarnya menangis jika jatuh yang biasa melainkan benar-benar sakit. Kadang-kadang kami perhatikan kepalanya dah benjol, badannya lebam tapi tak tahu bilanya Nuha jatuh. Dirinya juga agak keras sedikit dan kami tidak boleh berkeras dengannya. Jika ingin Nuha melakukan sesuatu, kami perlu berlembut dengannya. Selalunya kena cakap yang manis-manis dahulu jika menginginkannya melakukan sesuatu. Kalau tak, bila Nuha dan cakap "No", maka "No" lah jawapnya. Suruhlah apa pun, tidak akan dibuatnya.

Namun begitu, Nuha juga seorang adik dan kakak yang penyayang bagi Insyirah dan Ahmad. Nuha tidak akan melupakan kakak dan adiknya dalam perkara yang dilakukannya. Kalau nak masuk/keluar kereta, pasti Nuha akan bertanyakan kakak dan adiknya, pastikan yang Ayah telah membawa masuk/keluar mereka. Tidak boleh ditinggal. Haritu di Bicester Village, Ayah meninggalkan kakaknya  di playground bersama rakan Arabnya (Yarra) dan masuk ke kedai Clarks bersebelahan playground tersebut. Namun tak sempat nak buat apa dalam kedaitu sebab Nuha dah menangis-nangis sebut kakak-kakak. Takut benar Nuha kami meninggalkan kakaknya di playground tersebut. Masa kami dihotel, Nuha tidak perasan si kakak keluar bersama Ayah ke kereta menghantar sebahagian beg sebelum check-out. Habis dicarinya ke setiap pelusuk, bilik air, bawah katil sambil memanggil-manggil kakak. Bila kakaknya kembali ke bilik, terus jer diterkam kakaknya dan memeluk Insyirah erat. Comel jer. Macam sudah lama tidak berjumpa, hehehe. Jika dia mengambil buah/apa-apa makanan dari atas meja, pasti Nuha akan mengambil 2 untuk diberikan satu kepada kakaknya. Bila ditanya kenapa ambil 2 Nuha akan jawab "for kakak" walaupun sikakak tidak suruh pun untuk mengambilnya:). Baru-baru ini setelah 2 minggu kakaknya cuti sekolah (Easter break), dan hari pertama kakaknya ke sekolah, Nuha sedikit meragam. Serba tak kena dibuatnya sebab rakan sepermainannya tiada. Bila sikakak pulang, terus ceria Nuha bermain bersama Insyirah. Hilang terus ragamnya. Jika Ahmad menangis, sibuklah Nuha memanggil Umminya, "Ummi, Ahmak (baca:Ahmad) crying!" :D Oh ye, sekali sekala bergaduh tu ada juga, dah nama adik beradik kan. Gaduh-gaduh sayang. Bak kata pepatah, air yang dicincang tidak akan putus;)

Disebabkan dapat adik pada usia muda (setahun 7 bulan), Nuha agak berdikari orangnya. Walau di awal kehadiran Ahmad Mujahid, agak sukar untuk Nuha menerimanya kerana perlu berkongsi kasih Ummi dan Ayah. Nasib baik ketika itu ada Atuk dan Nenek yang rajin melayannya bermain. Terubat rasa hati bila Ummi asyik bersama dengan Ahmad. Tapi kami kagum dengannya kerana tidak pernah sekali Nuha mengangkat tangan untuk memukul adiknya atau perkara-perkara lain yang seangkatan dengannya. Paling kuat pun jika rasa rindu Nuha untuk dipeluk Umminya, disuruhnya letak adiknya di atas katil/buai. Keadaan Ahmad yang istimewa yang sering sakit juga seolah-olah meraih kasih sayang sikakak agar lebih menyayanginya. Walau diusia kecil, mereka seolah-olah faham akan keadaan adik lelakinya itu. Alhamdulillah.

Buat masa sekarang, si kakak adalah segala-galanya bagi Nuha. Nuha sangat suka meniru setiap percakapan atau pun gerak geri si kakak. Namun, agak kurang dari segi pemakaian. Jika si kakak gemar memakai pakaian ala-ala princess (dress, skirt dll), Nuha lebih suka memakai seluar panjang dan t-shirt. Lebih mudah baginya. Selalu menjadi paksaan Ummi dengan memakaikannya baju gaun. Kasihan Nuha! Bab makan pula, Nuha lebih menggemari sayur-sayuran terutamanya lobak merah :) Tidak memilih sangat pasal makanan. Sekarang ini bila ditanya umur Nuha berapa, Nuha akan menjawab "six" dan bila ditanya warna kegemaran, pasti dijawabnya "lellow" (baca yellow). Suka sangat dengan six dan yellow :D Kalau si kakak gemarkan Barbie dan princess, Nuha lebih menggemari Thomas, Bob the builder, Dora, Upsy daisy dan Mickey mouse :)

Video gambar-gambar Nuha sepanjang 2 tahun:)

Di hari lahirnya, kami raikannya di restoran Kurdistan yang akan dikongsi di next entry insyaAllah. Ummi tidak sempat nak masakkan apa-apa kerana sibuk dengan adik Ahmad di QMC yang sakit mata hingga menitiskan air mata bercampur darah. InsyaAllah akan dikongsi juga kemudian.

Selamat Hari Lahir yang ke-2 buat نهى رميصاء. Kami semua sayang Nuha.

No comments: