Wednesday 27 July 2011

Cuti sekolah di UK

Bermula dari 22 Julai 2011 (Jumaat) yang lepas, Insyirah dan rakan-rakan sudah mula cuti sekolah sehingga 5 September 2011. Sekolah buka balik pada 6 September 2011. Kali ini cuti paling lama, lebih kurang 6 minggu. Fuhh lama tu, jenuhlah Ummi Insyirah nak fikir aktiviti untuk anak-anak sepanjang cuti sekolah ini. Hendak buat apa lah ye sepanjang cuti ini??
21 Julai 2011 yang lalu juga merupakan hari terakhir Insyirah di Nursery. Selepas buka sekolah nanti, Insyirah sudah masuk Full time Nursery/ Foundation 2 dari jam 9 pagi - 3.30 petang. Lunchtime pula dari 12.00 tengahari hingga 1 petang. Sudah kena pakai uniform dan tidak boleh sampai lewat ke sekolah:). Masa di Nursery tidak kisah boleh pakai baju apa sahaja dan dari jam 9 pagi hingga 12 tengahari sahaja.  
Green school sweatshirt with school logo, £7.50 each. Ayah Insyirah beli 2, satu sweatshirt dan satu lagi macam cardigan sebagai kenangan :)
Ini pula baju PE beserta begnya sekali (baju  senam, tapi seluar pendek ler pula, huhuhu). PE akan diadakan seminggu sekali. Kalau taknak beli baju ini, boleh juga bawa T-shirt, shorts/leggings sendiri.
Berdasarkan buku yang diberikan oleh pihak sekolah minggu pertama (6 - 9 Sept 2011), Insyirah datang sesi pagi dahulu dari 9pagi - 12 tengahari. Minggu kedua (12 - 16 Sept 2011), Insyirah datang sesi pagi kemudian tunggu untuk lunch dengan cikgu dan pulang ke rumah jam 1 petang. Bermula dari minggu ketiga (19 September 2011), barulah Insyirah perlu tunggu di sekolah dari 9 pagi hingga 3.30 petang. Ini untuk memberikan masa pelajar-pelajar menyesuaikan diri dengan waktu panjang di sekolah.
Baju sekolah boleh beli sendiri: Grey/black trousers, skirts, pinafore dresses or salwar kameez (salwar kameez tu apa?), dan white shirt/polo shirt. Kasut pula mesti warna hitam dan praktikal untuk ke sekolah :) Di UK ini tiada pula disuruh beli buku-buku sekolah. Kalau tidak silap semua tu telah disediakan oleh pihak sekolah.

Baju dan kasut sekolah tu boleh beli di Asda je ya??

p/s: Ummi Insyirah excited Insyirah nak masuk full time nursery, tapi entah berapa hari jer Insyirah dapat pergi sekolah:(

Kita hanya mampu merancang tetapi Allah lebih mengetahui segalanya. Semoga Allah permudahkan segala urusan kami sekeluarga, amin.

Wasalam.

No comments: