Friday 19 August 2011

Mundy Play Centre, Derby, UK

Betapa cepatnya masa berlalu. Jika dahulu datang ke Mundy Play Centre ini, Insyirah asyik berdukung dan baru belajar nak berjalan, tetapi sekarang sudah boleh berlari. Malah sudah boleh menunggang keldai yang dahulunya hanya boleh dibelai sahaja. Rupanya sudah hampir 4 tahun kami di bumi UK ini.
Kenangan bersama kakak Wani (mendukung Insyirah) dan rakan-rakan yang kesemuanya telah pulang ke Malaysia. Siapa  sangka, keldai yang dahulunya hanya boleh dibelai, kini Insyirah boleh naik pula , itulah aturan Allah yang maha mengetahui segalanya :)


Ada macam-macam aktiviti di Mundy Play Centre ini dan sangat sesuai untuk membawa anak-anak berkelah di sini. Tapi kami tidak pernah pun datang semata-mata berkelah di sini melainkan atas jemputan rakan-rakan sebab agak jauh dari lokasi rumah (tak jauh mana pun, hanya mengambil masa lebih kurang 30 minit dari rumah :). Layan gambar jer lah ya;)

 Baru sampai ditempat letak kereta. Parking sehari £2.50 dan parking sehingga 4 jam hanya £1.50.

Di pintu masuk ke Mundy Play Centre. Di sini anak-anak bebas berlari ke sana ke mari kerana semua orang perlu melalui pintu masuk ini sahaja untuk masuk ke dalam play centre. Terasa selamat sikit untuk anak-anak bermain ke sana ke mari namun masih perlu beringat. Malang tidak berbau kan.
Ada satu lagi pintu masuk yang lain untuk ke Mundy Park, bukan ke Mundy play centre.

Jika datang pada musim panas, kolam ini berisi air dan anak-anak boleh bermain di sini, namun airnya agak sejuk. Anak-anak (anak Malaysia sahaja) tidak tahan kesejukan jika bermain lama di sini kerana di UK, walaupun musim panas dan matahari terik, masih terasa dingin apabila anginnya bertiup. Berbeza dengan anak orang putih yang tahan dengan kedinginan air ini, mungkin kulit mereka tebal kot;)

Di sini juga ada bouncing castle yang besar, tetapi dikenakan bayaran £1 untuk bermain ini.

Di tengah-tengah kawasan Mundy Play Centre ini juga ada kolam besar yang dihiasi dengan itik-itik yang sangat banyak. Tahi itik juga banyak bersepah-sepah, huhuhu.


Di sini juga ada keretapi yang membawa penumpangnya sekeliling Mundy Park. Dikenakan bayaran untuk naik keretapi ini tetapi tidak ingat berapa.

Selain itu, anak-anak juga boleh merasai pengalaman menunggang keldai yang dikenakan bayaran £2 setiap orang.

Ini tempat yang paling dimintati anak-anak dan ibubapa sebab ianya percuma :D Ada bermacam-macam permainan di sini, gelongsor kecil, besar dll.

Gelongsor untuk kanak-kanak besar yang tinggi. Nengoklah muka Insyirah itu, ternganga mulut, hehehe:D

Nuha juga ingin merasai pengalaman menggunakan gelongsor besar. Panjat tangga tak sampai-sampai lalu perlukan pertolongan Ayah kerana agak bahaya gelongsor ini untuk kanak-kanak seusianya.


InsyaAllah anak-anak gembira datang ke sini, cumanya ibubapa letih sikit mengejar si anak ke sana ke mari. Bila hendak pulang, Insyirah cakap hendak ke sini lagi esok, "It's very fun, Ummi" :D 

Terima kasih kepada rakan-rakan yang mengajak kami ke sini :)

Selamat berpuasa di Hari yang ke-19 Ramadhan.

1 comment:

Anonymous said...

testing... :)